|2 89
Epistel 519
Min herre skriver at det synes ham ligesom
jeg i de betænkninger jeg har gjort over L’Esprit des loix, har sat
mig for at plædere for asiatiske folk, afrikanere og
amerikanere mod europæere. Jeg plæderer kun for
det som mig synes at være sandhed. Jeg tilstår at europæere er
mere stridbare og besidder flere dyder; men jeg nægter at sådant rejser sig
ikke af jordens beskaffenhed, luft og føde, men af sunde love og deres
bestandige iagttagelse. Jeg viser kun at af de historiske eksempler
som autor anfører, intet kan decideres, og at han sætter som
axiomata visse theses som ingen axiomata er,
efterdi man kan anføre lige så mange eksempler til bevis på
contrarium.
De fleste historieskrivere er europæere.
Enhver flatterer sit folk og al den part af jorden som vi bebor.
Hvis den persiske historie havde været ført i pennen af
persiske skribenter, havde den uden tvivl blevet anderledes end den som
vi læser i græske og romerske bøger. En asiatisk
skribent ville vise at det er fra sønden hvorfra vor religion,
filosofi, politesse etc. er kommet. Jeg har ikke nægtet at
jo jord og luft kontribuerer til legemets førlighed. Jeg nægter óg ikke
visse kvaliteter som flyder af legemets konstitution.
Men |2 90jeg nægter at man æder og med luften indsøber
dyder og lyder, attrå efter frihed eller hengivenhed til trældom, helst såsom
man af historier viser at de selvsamme nationer nu har været dydige,
nu igen udydige, nu stridbare, nu feje, nu begærlige
efter frihed, nu ligesom af naturen dannede til at leve i trældom, og at
disse differente egenskaber flyder alene af lærdom, optugtelse og sunde
love; ikke at tale om at det er et farligt principium at gøre deslige
kvaliteter naturlige og autorisere hele nationer
til at skyde skylden på jordens beskaffenhed, ligesom man ser visse mennesker
at tilskrive Fanden de misgerninger som de selv bedriver.
Mit systema,
som jeg underkaster min herres skønsomhed, bliver derfor anderledes og
forfattes kortelig således: Menneskene er ved fødslen, på hvilket sted de
end fremkommer, hinanden
lige;
materien hvoraf de er sammensat, er
den samme, arkitekturen også den samme. Materialerne er
kød, blod, væsker, ben etc.; strukturen er sener,
årer, hjerte, hjerne, vinduer eller øjne, hvilke er fæstet på ét sted, så at formen såvel som
materien i alle ting er lige, undtagen den udvortes hud eller malingen, såsom
nogle fødes hvide, andre sorte. At en lige skabning ikke har lige virkning,
rejser sig ikke af bygningsmesterens arbejde, men af deres efterladenhed som
skal holde den ved lige. |2 91Man kan ligne mennesket
ved gode, men udyrkede agre der intet korn og frugter frembringer, skønt de har
evne dertil. Agermændene er regenter, lovgivere, philosophi og lærere, som
pløjer, besår og kultiverer dem. Sæden er adskillige slags, hvorfor væksten óg
bliver foranderlig. Hvis hvede sås, fremspirer hvede, og hvis klinte sås,
fremvokser klinte, og det af en ligedannet ager. At derfor lige jorde ses så
ulige, er ikke jordens, men jorddyrkerens uvidenhed eller efterladenhed.
Mangel
af kultivation virker det samme hos mennesker, og forskellen bliver ligesom
mellem marmor og slebet marmor. Nogle mennesker fordærves ved mangel af
kultivation, andre ved forstanderes onde eksempler og dårlige love, andre igen
af vellyster som overflødighed med sig fører, hvilke, hvis de ikke tvinges i
tide, kvæler al god vækst. Disse mennesker er vel mere indgetogne, kyske og
tarvelige end andre. Disse kvaliteter flyder dog ikke af fødsel og fødested, men
af rigdom og overflod, hvoraf vellyster avles. Forsøg at indføre rigdom og
overflod i et tarveligt land, og se om en finlap ikke i en hast vil
forvandles til en sybarit når tøjle gives til vellyst, hvis kilde er overflod.
Hvis derimod sunde love sætter dæmninger derfor, bliver han, skønt stedet
forandres, den samme som han forhen var; thi man ser ofte de tarveligste
indbyggere i de fedeste lande.
|2 92Alting flyder
således af undervisning og sunde love, hvorved på et helt folk, under hvad
klima det findes kan, påsættes hvilken fold som man vil. Den store zar Peter
holdt det fast for en umulighed at reformere russerne, men udfaldet viste at
reformationen var lettere end han havde forestillet sig.
Jeg forbliver
etc.