|2 57
Epistel 515
En vis hedning blev engang adspurgt hvilken
religion og gudsdyrkelse han holdt for den sikreste og
grundigste. Han svarede at den var den bedste og grundigste som havde mest
overensstemmelse med en velindrettet regering som grunder sig på naturens
lov, og at den som foretog sig at stifte en religion, ikke
kunne gøre bedre end at følge grundige, verdslige lovgiveres plan, det er: mage
det så at der blev en fuldkommen konformitet mellem religion og borgerlig regering.
Thi, sagde han, når et religions-systema
således var forfattet, kunne ingen
anledning gives til at støde sig derover. Man må bekende at intet
fornuftigere svar herpå kunne gives af en mand der ingen vejviser havde uden
fornuftens lys og de naturlige love, hvorpå de borgerlige grundes. Vi derimod
som har Guds åbenbarede ord til vejviser, må følge det samme og lader det i
dyrkelsen være vor eneste rettesnor, så at vi ofte i visse ting må, som os
befalet er, tage fornuften fangen under troens lydighed og ikke just antage den
dyrkelse som synes at være antageligst, men den som er befalet at øves, og
bevæbne os imod verdslige vises indvendinger med et bestandigt αὐτὸς
ἔφα eller et “så siger Herren”.
Derimod blandt folk som ved af ingen revelation, kan en
religi|2 58onsstifter intet
bedre gøre end at indrette
gudsdyrkelsen efter fornuftig civil regeringsmodel,
således at ligesom en velindrettet regering
udfordrer fornemmelig at den højeste magt er koncentreret
i en eneste person, enten den er simplex eller compositus, så bør den fornemste religionsartikel være denne
at der er kun en eneste Gud; thi
ligesom intet forårsager større forvirrelse i et societet og snarere befordrer dets undergang end den højeste majestæts
deling, så er også i en religionsstiftelse intet
dårligere og skadeligere end at statuere independente
guders pluralitet. Videre, ligesom i en velindrettet
regering udfordres at undersåtter erkender deres beskikkede øvrighed og ingen
anden for retmæssige regenter, så udfordres i religionen
at dyrkelsen alene sker til Gud, og at intet andet væsen deri bliver
delagtigt. Videre, ligesom dé projektmagere i et societet holdes for de skadeligste borgere som gør
forslag der sigter til at svække disse regeringsgrundlove, så bør dé holdes
for de strafværdigste og falskeste lærere som søger at forplante lærdom der
sigter til hovedreligionsartiklers svækkelse. I lige måde,
ligesom dé holdes for de bedste og dueligste borgere der stræber at efterleve
landets love og ved flid og arbejde at befordre et societets
nytte, så bør dé i religionen holdes for de gudfrygtigste
mennesker som beflitter sig på go|2 59de
gerninger. Thi ligesom en fornuftig regent holder ikke dem for sine troeste
undersåtter som idelig krummer sig i hans forstue, som
gør lovsange og vers til hans berømmelse, og som stedse går med ansøgninger
i hånden, men dem som stiltiende stræber i gerningen at efterleve en
borgers og undersåts pligt, så må man óg tro at dé ikke bør holdes for ægte
Guds børn der er ligesom limet til templer og hellige steder og idelig råber
“Herre, Herre!”, det er: som agerer tiggere, hvilke religionen bør sætte i samme klasse
som et societet sætter ørkesløse stoddere, hvorunder kan
befattes munke hvis forretninger alene er at læse, synge og tigge. Videre,
såsom i alle regeringers indrettelse straf og belønning anses som kalken
i en bygning, så kan også ingen religion have navn af
religion medmindre den lærdom om straf og belønning
i det andet liv deri er en hovedartikel. En epikuræisk
gudsdyrkelse er derfor ingen gudsdyrkelse, og den devotion og andagt Epicurus lod se mod guderne,
giver portræt på en komediant.
Pragt
i udvortes gudsdyrkelse har óg megen overensstemmelse med et societets indrettelse. I velindrettede stater hæmmes yppighed og
overflod. I religionen må også hindres prægtige ceremonier som fører overtro med sig. Fremdeles, ligesom
i ethvert velindrettet societet arbejdes på heller at
|2 60formere end at formindske borgernes tal,
såsom indbyggernes mængde er landets styrke, så kan i al religion den artikel anses som skadelig og fordærvelig der hindrer
afkoms forplantelse og rekommanderer klosterlevned som en
hellig stand. Videre, ligesom en fornuftig lovgiver forfatter anordninger der
opmuntrer folk til arbejde hvorved et societet bestyrkes,
og hvorved skadelige passioner, griller og vellyster kvæles,
så er også fornødent at i religion ikke påbydes for
mange fester og hellige dage, hvorved nyttigt arbejde forsømmes og gudsdyrkelse heller slappes end skærpes.
Hvorudover enhver religion som er betynget med så mange ferier og
ørkedage, kan til dens forsvar intet anføre uden Guds arbitrære vilje, eller at det har behaget himmelen sådant at
anordne, óg kommer det da an på bevis om anordningen er forfattet i Guds
kabinet og ikke på et gejstligt landemode eller i en
præsteforsamling. Videre, ligesom i en velindrettet stat synder og
misgerninger måles efter den relation som de får med societetet og det gemene bedste, hvilket holdes for den
rette vægt, så må også samme vejeskåle bruges i religionen. I et societet holdes
fredsforstyrrere, rebeller, tyve, mordere, æreskændere og
andre deslige for de groveste syndere efterdi deres idrætter sigter til statens
ødelæggelse, og derimod handles |2 61lempeligt med
andre hvis fejl ingen influens har på staten, så bør de
samme i religion alene anses som kættere hvis lærdom
sigter til religionens destruktion, og pønale anordninger ikke gøres og fuldbyrdes mod alle vildfarende,
helst dem som i et godt forsæt vildfarer, og hvis vildfarelser ikke støder an
mod religionens hovedartikler hvorpå den grunder sig. Det må her hedde som i en verdslig stat:
Minima non curat prætor.
En fornuftig lovgiver ser óg til at landet ikke betynges med alt for
mange anordninger, ligesom en retskaffen medicus ikke
anordner for sin patient alt for mange recepter; thi ved at multiplicere lovene og at
subtilisere for meget bliver gemenlig hovedting
forsømt. Sådant bliver óg kritiseret i adskillige religioner på hvilke sættes så mange broderier at man ofte ikke kan se grunden deraf.
Jøderne, hvis religion var betynget med så mange anordninger og ceremonier, kunne undskylde sig med Guds befaling, hvis
sigte for dem kunne være skjult. De kristne kan i henseende til visse dogmata og nogle
anordninger anføre det samme og sige:
“Dette kan vi ingen rede gøre til og forklare hvorpå det er grundet; men
såsom Gud med klare ord det har befalet, må vi tro at det er vel grundet,
skønt det overgår menneskets indskrænkede begreb og i det øvrige ikke
strider mod andre hovedbud.’ |2 62Når jeg siger visse
anordninger, mener jeg de som i protestantiske og reformerte menigheder er antaget, ikke dem hvilke i
den romerske kirke anses som troens artikler, skønt ingen
Guds befaling dertil kan vises, men alene grunder sig på menneskelige love
som er forfattet på de tider da den jordens part som vi bebor, lå skjult
under den tykkeste vankundighed, så at de nuværende roman-katolske må takke Gud at religionen er
ikke blevet end mere defigureret og vanskabt; thi om paven og middelalderens gejstlighed havde statueret at månen var af grøn ost,
ville den lærdom straks uden
mindste betænkning have været antaget som en trosartikel, og efterkommerne
ville holde sig forbundne til at vandre til bålet med dem som lader sig mærke
med mindste tvivlsmål derom.
Videre, ligesom en fornuftig lovgiver efter
agermandens eksempel som eksaminerer
jorden for at vide til hvilken sæd den er bekvemmest, har for øjnene landets
beskaffenhed, indbyggernes art og egenskab og andre omstændigheder, hvorefter
han skærper og formilder lovene – thi hvad ved en mådelig straf, ved trusler
og erindringer kan udvirkes blandt ét folk, kan ved piske, sværd og pinebænk
ikke udvirkes hos et andet, såsom der efter ordsproget behøves skarp lud til
skabede hoveder – så må også i religion holdes for en
trosartikel at Gud har samme |2 63omstændigheder
for øjnene, så at han ikke dikterer lige straf for lige
misgerninger. Thi når to gør det samme, er det ikke stedse
det samme; én overiles af heftige, naturlige passioner at bedrive en synd, en anden med koldt blod bedriver den
samme. Gerningerne i sig selv er lige, men i henseende til personerne dog
ulige. Dér syndes af skrøbelighed og et hidsigt, galdefuldt temperament, her af frit forsæt. Det er derfor i den henseende at
adskillige theologi ikke bifalder de gejstlige domme der
fordømmer dem til evig straf som overvældede af angst, sygdom og pine forkorter
deres liv.
En lovgiver ser også nøje til at straffen
svarer til forseelsen, at den aldrig bliver så liden at den jo kan holdes i
tømme, og aldrig så stor at den kan anses som tyrannisk og forårsage desperation. Eksempler på alt for liden
straf som ingen virkning kan have, ses i adskillige civile love, som derved gøres latterlige. Her i Norden kunne et
mord forsones med en liden pengesum. Efter den frisiske lov
betalte man kun en søsling til den som man havde pryglet med en stok, efter
den saliske 3 sous eller henved 4
skilling. Efter de 12 tavlers lov forsonede man en ørefigen med 20 styvere,
hvorudover en kåd romersk herre lod sin tjener bære en pung
efter sig, delte ørefigner ud til hvem
han mødte på gaden, og derpå udtalte
20 styvere. Lige så mange eks|2 64empler kan af lovbøger anføres på alt for hård straf. Jeg vil kun
anføre et som findes i de 12 tavlers lov, ved hvilken creditores, når gælden inden en vis tid ikke betaltes, havde ret
til at skære stykker af skyldnerens legeme.
Sådanne love kan intet sted have
i polerede stater, ej heller i religionen, hvor for en timelig forseelse ikke kan dikteres evig straf. Jeg mener herved
den naturlige religion alene; thi hvis sådan straf dikteres
af Gud, og det med klare ord, bør man holde den at være retfærdig og proportioneret efter forseelsen. Jeg siger: med klare ord, for
dermed at tilkendegive at den straf som i Skriften omtales, har givet
anledning til stridige forklaringer mellem kirkelærere selv. En religionsstifter går derfor viseligt til værks når han følger
samme plan som fornuftige lovgivere har iagttaget, således at han gør til
hovedartikler i religionen hvad som han ser at være
grundlove i en velindrettet stat, til biartikler i åndelige ting hvad som
i et verdsligt societet således agtes at være, og
forkaster hvad som der holdes skadeligt. Begge bygninger udfordrer én slags
grundvold og én slags materialer; thi hvorvel det ene er
åndeligt, det andet legemligt, det ene ligesom af marmor
og det andet af mursten, så må dog formen og arkitekturen være den samme, og det ene udtrykkes efter det
andets billede. De før|2 65ste fornuftige
lovgivere har i societeters stiftelser brugt til vejviser
naturens lys, hvorudover sildere religionsstiftere har
holdt for at deres systemata kunne bedst formeres efter sådanne regeringers plan. Det er at anse som
hovedartikler i religionen hvad som de finder at være
grundlove i en velindrettet stat, at de holder de lærdomme strafværdigst som
strider mod somme fundamentale love og efter lovgivernes eksempel ikke betynger religionen med
visse dogmata, medmindre de af Gud med klare ord er
påbudt at antages. Jeg siger: med klare ord; thi hvis ordene således er
forfattede at man ikke kan se enten de indeholder befalinger eller alene
tilladelser i visse tilfælde, og hvis de er underkastet stridige
forklaringer, er det sikrest ikke at gøre indifferente ting til trosartikler.
Hvis nogen vil
foregive at det er en urimelig og forfængelig påstand at en religionsforfatter
skal bruge et societets indretning til model, da svares dertil,
som før er sagt, at derved alene forstås sådanne
religionsforfattere som af ingen revelation ved
at sige; thi når Gud befaler, så må tros end hvad som overgår forstanden,
så bliver tilsyneværende indifferente ting af vigtighed og
tilsyneværende stridige love ikke mere stridige i sig selv, men alene for
den indskrænkede fornuft. Når dette eftertæn|2 66kes, kan frit siges med en
fornem, skarpsindig moralist
at den sandeste og reneste lærdom som er dikteret af religionsstiftere, kan have meget onde virkninger når
den ikke er overensstemmende med regerings- eller societets-principiis, og at de
falskeste lærdomme (dogmata)
kan have herlige virkninger når de kommer overens med
samme principiis. Hvis min herre nøje grunder herpå, vil
han finde at denne min dissertation er ganske ortodoks.
Jeg forbliver etc.