|183
Epistel 223
Til * *
Til gensvar på min herres sidste skrivelse, hvori han forlanger den
sammenligning imellem Christian den 4. og Petrus Alexiowitz hvorom jeg i
slutningen af mit brev har meldt, er dette at jeg vel har sagt at disse
tvende regenter bekvemmest kunne sammenlignes, men ikke at sådant kunne eller
skulle ske af mig.
Ikke des mindre, såsom begges historier og bedrifter er mig
bekendte, vil jeg dog, for at fornøje min herre, gøre et forsøg derpå, men
med de vilkår at sådant ikke kommer for andres øjne. Alle mennesker ved at
tale om den russiske monark og anser ham som en af de største regenter der
er at finde i krøniker. Christiani 4. historie og bedrifter derimod stikker
ikke så meget i øjnene, er også få bekendte, ja jeg tør sige at fremmede
havde ikke gjort sig nogen ret idé om samme konge førend hans historie af mig
er blevet publiceret.
Det er derfor at mange vil anse
sådant foretagende af mig som en patriotisk vanitet. Men når man nøje
betragter begges bedrifter og personlige egenskaber, ser man at disse
potentater, om de ikke er af lige vægt, de dog nærmer hinanden i de fleste
ting. Begge har i grund forstået regeringskunst. |184Christiani 4. kapacitet i
regeringssager kan tilskrives en del hans
naturel, en del også hans optugtelse. Petri derimod kan tilskrives fast
naturen alene, óg er det derfor at hans kloge regimente har opvakt mest
forundring. Thi når man på den ene side betragter hans slette optugtelse og
på den anden side hans vise regering, kan man anse ham som en mirakuløs
mand, ja sådan en som Gud har opvakt til at oplyse og kultivere et folk. Så
at vægten i den henseende ikke kan være lige, men at det her må hedde efter
ordsproget: Duo cum faciunt idem, non est idem.
Jeg siger derfor ikke at disse
to regenter er lige store, thi det ville holdes for et paradoks. Jeg siger
alene at de af alle potentater bekvemmest kan sammenparres, såsom i deres
bedrifter og personlige egenskaber og inklinationer er en stor
overensstemmelse. Lad os nu se, hvori sådan overensstemmelse består.
Begge var i lige grad aktive, thi begges levned er en kæde af uafladeligt
arbejde, hvorved de aldrig trættedes. De vigtigste sager blev ikke alene af
dem selv konciperet, men endogså gemenlig af dem selv iværksat, så at
deres undersåtter kunne ikke anses uden som blotte instrumenter i deres
hænder. De ville ikke alene vide, men med egne øjne se hvorledes en ting blev
forrettet. Óg var sådant årsag til deres idelige rejser, og at de ikke længe
kunne blive på ét sted. Petrus flakkede adskillige gange hele Europa
igennem for at se hvorle|185des tilgik i fremmede lande, og
derefter at reformere sit eget. Christianus rejste idelig om i Danmark og
Norge for at lære sine egne rigers tilstand og at bøde på alt hvad som var
brøstfældigt.
Begge omstøbte deres lande i en anden form. Petri reformation
var dog større efterdi ham gaves større materie til at reformere, thi Rusland
kunne før hans tid lignes med en udyrket og med tidsler begroet ager som ved
arbejde og gødning kan gøres frugtbar. De tvende nordiske riger kunne anses
som en god og forhen kultiveret jord, der ved kunst kunne forbedres. Så at den
ene kan derfor siges ligesom at have skabt et land af intet, og den anden at
have givet det en sirligere form. Og efterdi beskaffenheden var således, kunne
begges arbejde ikke have lige virkning og være af lige anseelse. Det er derfor
ikke så meget arbejdet som materien til arbejde der gør forskel imellem
disse tvende duelige regenter, thi man kan af Christiani 4. mange stiftelser,
stæders fundationer, havnes anlægninger og handelens forfremmelse etc.
slutte hvad han ville have udrettet hvis han havde været zar i Rusland,
hvor i hver krog og ekke gaves så rig materie til omstøbning.
Begge
signaliserede
sig ikke alene ved fabrikkers, manufakturers
og akademiers stiftelser, men endog ved hele stæders fundationer. Petersborgs
anlæggelse er den russiske monarks mesterstykke. Derimod kan balancere de
mange købstæder som Christiania, Christiansand, Christianstad, Glückstad,
Christianshavn, |186Christianopel, samt en stor del anselige slotte og utallige andre bygninger som af Christiano 4. er anlagt, og
hvorpå få eksempler findes i nogen konges historie.
Begge havde deres tanker
stedse henvendt til handelens forfremmelse, for hvis skyld de tenterede ting
som ingen anden kunne rinde i sinde. Petrus forenede ved stort arbejde floder
for at gøre fart igennem sit hele land til vands fast indtil Japan,
affærdigede også mathematicos og sømænd for at udforske de yderste grænser af
Norden og ubekendte have. Christianus 4. søgte ved adskillige tog at udfinde det
gamle Grønland, arbejdede på at finde vej igennem den nordiske sø indtil
Amerika, var også den første danske konge som stiftede kolonier i Indien.
Begges hovedlyst var sømandskab og skibsbyggeri. Historien vidner at Christianus
4. med egen hånd havde gjort udkast til de største skibe i hans
krigsflåde, hvilken i henseende til skibenes storhed og godhed passerede for
den anseligste i Europa. Petrus, for at erhverve sig kundskab i
skibsbyggeri, påtog sig selv en tjeners skikkelse så at han blev set
udenlands med øksen i hånden at agere tømmermand. Virkningen deraf var at
anselige flåder, såvel i den sorte sø som i Østersøen i hans tid blev
anlagt.
Begge søgte at befordre lærdom og boglige kunster. Den forskel alene
var at Christianus 4. også selv var lærd, men Petrus alene elsker af lærdom
når man vil dømme lærdom efter akademisk stil og talemåde, thi man kan
|187ellers sige at den er virkelig lærd der i grund har udstuderet vigtige og nyttige videnskaber, endskønt han ikke kan
forklare dem på de lærde sprog. I den henseende kunne den russiske monark
passere for en lærd herre, ja regnes blandt de værdigste lemmer af det parisiske
videnskabsakademi, hvori han havde ladet sig indskrive. Man ser heraf at
disse tvende herrer har i alting opfyldt regenters pligt, ja at de har
udrettet mere end man kunne vente.
At zarens bedrifter er større, må
tilskrives såvel lejligheden som hans uomskrænkede magt. Den ene kunne iværksætte alt hvad han ville, den anden ville iværksætte alt hvad han kunne.
Viljen var hos begge den samme, men evnen i henseende til regeringen var
ulige, så at det hed hos den ene: Således vil jeg have det, men hos den
anden: Således ville jeg gerne have det. Hos den ene: Så skal det være, hos
den anden: Således må det efter mit råds godtfindende blive. Thi det er ingen
tvivl på at Christianus 4. jo havde gjort meget mere hvis hans hænder havde været
mindre bundne.
Begge førte et tarveligt, simpelt og borgerligt levned, såvel
i mad og drikke som i klæder, så at man deri ikke kunne distingvere dem fra almuen. Thi de lod sig ofte til fods uden følge
indfinde i private huse, men glemte derhos ej ved lejlighed at vise at de
var konger.
Ingen regenter har bedre forstået deres finanser og i grund
mere udstuderet rigernes økonomi. Derpå vises adskillige eksempler i begges
|188historier, især i Christiani 4., thi jeg har set hans
egenhændige instrukser for køkken og kældersager. Dog, når rigets ære og
fornødenhed det udfordrede, blev intet sparet, men den ene såvel som den anden
gjorde depenser som gik indtil magnificens.
Ligesom nu disse tvende
monarker lignede hinanden i dyder og store kvaliteter, så havde de også
tilfælles fejl og skrøbeligheder. De var begge hastige og kunne snart overiles
af vrede. Deres diæt, især i drik, var ej heller ordentlig. Man lægger også
begge dette til last at de okkuperede sig ofte med alt for ringe sager: Zaren
udstuderede alting indtil gemene håndværk, og den danske konge ordinerede
køkken- og kældersager, underviste skræddere, skomagere, tømmermænd,
murermestre og alle slags håndværksfolk, ja gav ordrer hvorledes man skulle
omgås og handle med de kongelige børns klæder, sko og strømper. Sådant
kunne lægges store regenter til last, men som vigtige sager af dem ikke blev
forsømt, så kan man sige at deslige små forretninger tjener alene til
bevis på et forunderligt stort begreb og arbejdsomhed og giver til kende at
deres høje embeder, hvor store og vanskelige de end var, så var de dog ikke
tilstrækkelige for slige store genier og arbejdsomme herrer.
Se, der har min
herre hvad jeg i en hast har kunnet samle til denne sammenligning: Han må
selv lægge til hvad jeg kan have forglemt.
Jeg forbliver etc.