|246
Epistel 46
Til * *
Min herre melder i sin seneste skrivelse at han nylig igen med flid
har gennemlæst mine Moralske tanker og deri fundet adskilligt som har
behaget ham, men at han tilligemed har stødt sig over visse lærdomme, især
den som angår ungdommens katekisation. Min herre finder deri trende
poster at udsætte: (1) At jeg har vist at man bør indprente børn moral
førend man underviser dem i religionen. (2) At jeg med uret taler om den
bagvendte orden som bruges ved katekisationer, såsom alle vore catechismi
anfører den moralske lov eller de 10 Guds bud førend de går videre frem. (3) At
unge børn har ikke evne til at fatte de moralske præcepta, hvis fornødenhed
jeg omtaler.
Til den første antegnelse svarer jeg således at jeg ikke har
sagt at man bør begynde med moral førend man indprenter dem religion, men
alene førend man skrider til religionens mysteria og hemmeligheder. Thi jeg
har udtrykkelig vist at man bør begynde med Kristi moral, hvoraf flyder
at man straks må indprente dem kundskab om Guds eksistens, hans forsyn og den
dyrkelse alle mennesker er ham skyldige. Hvad den anden post angår, da
tilstår jeg gerne at alle kristelige catechismi anfører først de
|24710 Guds bud, som man lader børn lære udenad. Men jeg holder derhos
for at såsom det er alene befalinger, så behøves, for at erholde mit sigte,
at gå lidt videre frem ved at give børn en idé om menneskers almindelige
pligt mod Gud og deres næste, at lære dem regler hvorefter sandhed kan
kendes, og at vise dem hvad de bør tro førend de befales at tro. Anlangende
den tredje erindring om informationens vanskelighed, nemlig hvor dårligt det
er, og hvor vanskeligt det ville blive at få børn, helst af ringe stand og
almue, et moralsk og kritisk systema i hovedet, da, for at bringe min herre fra
de slette tanker som han derover har fattet, vil jeg forestille ham kun 6
korte og tydelige regler som af alle, endogså af bønderbørn, kan læres på
en dag. Reglerne er disse:
Først må børnene indprentes kundskab om Guds
eksistens, hvorom de tydeligt kan overbevises når man forestiller dem
skabningen, som ikke kan være af sig selv, ligesom man af sådant forunderligt
værks vedligeholdelse og konservation uden møje kan betyde dem den store
skabers forsyn, og i følge deraf den taknemmelighed og ærbødighed vi er
sådant almægtigt og velgørende væsen skyldige. Denne lærdom er så let at
begribe at det koster kun at opregne den en gang for at indprente den end i
de allersløveste hjerner. Når man nu først har bragt dem i hovedet at der er
en almægtig skaber som har omsorg for de skabte ting, som ved en fornuftig
sjæl har distingveret men|248nesker fra andre creaturer
og givet dem en fri vilje til at gøre det gode og at sky det onde, kan vi
let få dem (2) til at begribe at vi sådant er pligtige at gøre. Og når
ringeste instans bliver gjort, hvi Gud straks ikke belønner gode og straffer
onde gerninger, flyder (3) den lærdom om et andet liv så naturligt deraf at
de fast ligesom selv uden vidtløftig forklaring kan gætte sig det til. Den 4.
regel man kan give ungdommen, er intet at tro uden det er gjort bevisligt,
og at forkaste alt hvad som strider mod menneskets almindelige sanser, (5)
ingen lærdom at antage som gør skår i Guds hellige egenskaber, hans almagt,
visdom, retfærdighed etc., (6) heller at ynke end at sky og hade vildfarende
mennesker og ingen at fordømme som elsker Gud og sandhed, skønt der kan være
adskillige vanskelige ting som han ikke begriber på samme måde som vi. Deri
består mit hele systema, hvilket er så kort at det kan forfattes på et
blad, og så tydeligt at ethvert barn det kan begribe.
Når nu disse 6
artikler bliver unge mennesker indprentet og for dem bliver ofte gentaget, vil
det ikke blive så let at binde dem ugrundede meninger på ærmerne som andre
hvilke man ikke med sådan foregående lærdom og sådanne prækautioner har
bevæbnet, og som man ser at antage for troens artikler alt hvad dem af deres
lærere i de spæde år bliver sagt. Nytten af denne moralske katekisation
bliver derfor denne at til hvilken lærdom man siden vil lokke et menneske, vil
det efter givne in|249struks eksaminere om den har
overensstemmelse med de 6 regler som dem i de spæde år er foresat og som
prøvesten givet.
Vil for eksempel nogen forlede en sjæl til gudsfornægtelse,
vil den ved hjælp af den første regels erindring straks mærke
sådan lærdoms urimelighed, ugrund og strafværdighed og anse læremesteren som
sin fjende, sin fordærver og morder. Han vil sige: “Jeg tror at der er et
almægtigt væsen som har skabt himmel og jord, hvorom jeg af skabelsens
beskuelse er overbevist.”
Hvis en anden som vel ikke nægter Guds eksistens, men
fremkommer med tvivlsmål om gudsdyrkelses fornødenhed, stiller han sig for
øjne den anden artikel af sin moralske catechismo og
svarer at den sunde
fornuft lærer mig at jeg må ære og dyrke et alvist og elske et velgørende
væsen; jeg ser dets almægtighed og alvished af skabningen og dets godhed af
de skabte tings konservation.
Hvis nogen vil indprente ham tvivlsmål om straf
og belønning i et andet liv og vise ham af eksempler, nemlig af ugudelige
menneskers velstand og gudfrygtiges *vestand her i verden, at Gud sig med
sådant ikke bemænger, eksaminerer han den tredje artikel og siger at just det
samme bestyrker ham i den tro som han har om straf og belønning i et andet
liv.
Videre, hvis nogen foretager sig at undervise ham i en lærdom som grunder
sig alene på revelation, bevæbner han sig straks med den erindring som
befattes i den fjerde artikel, og fordrer bevislig|250heder dertil, som består enten i spådomme eller mirakler og
uimodsigelige vidnesbyrd om lærdommens rigtighed. Og såsom hverken den
mahomedanske eller hedenske tro har sådanne kendemærker, kan ingen bringe
ham til at række øre dertil, medmindre man viser ham at hans påstand om
tilforladelige vidnesbyrd er ilde grundet, hvilket ingen drister sig til at
sige. Vil nogen overtale ham til at tro ting som strider mod de almindelige
sanser, svarer han efter den samme artikel at såsom skaberen ikke kan have givet sanserne forgæves, så
må man bruge dem, óg kan således den fineste jesuit med al sin veltalenhed
ikke bevæge ham til at tro transsubstantiationen. Thi med en vis missionario at
ville forbigå bevisligheder som tages af sanserne, og henvise en tvivlende
sjæl til bønner alene, er at underkaste sig sådant svar som engang blev
givet af en malabarer: “Gør I óg det samme med vores tro, så vil I blive
oplyst og se hvad I nu ikke kan begribe.”
Videre, han kan falde i andres
hænder som tror at Gud af pure velbehag har beskikket visse mennesker til
salighed, andre til fordømmelse, og som søger ved at anføre nogle af Skriftens
sprog der synes sådant at tilkendegive, at bringe ham til samme bekendelse.
Han studser straks derved såsom han finder at sådan lærdom er ikke
overensstemmende med den femte artikel i hans moralske catechismo, som viser
at han intet må tro som giver os en ond idé om Gud, og som gør mindste |251skår i hans hellige egenskaber. Han siger sig sådan
hverken at ville eller at kunne tro, og påstår at de anførte Skriftens
steder som synes at bekræfte deslige lærdom, må ikke forklares efter
bogstaven. Ved denne bekendelse som ham i barndommen ved grundige raisons er
indprentet, holder han stift så at hele Svitzerland ikke kan bevæge ham
til at vige fra sin forrige mening.
Endelig kan han komme i et land og
geråde iblandt folk der stedse med iver prædiker mod kætteri og vildfarelse,
og som holder det for en pligt at undervise med ris og sværd, hvor formaninger og
gode ord ikke kan hjælpe. Han erindrer sig da at hans moralske katekismus
befatter en artikel som siger at man kan vel ynke, men ikke hade og forfølge
mennesker som mod deres vilje vildfarer. Han erindrer sig at hans catecheta,
som en og anden gang har forklaret samme artikel for ham, har vist hvad
tanker man bør have om sådanne forfølgere, at deres lærdom strider direkte mod
Kristi moral, og at ingen står større fare for fordømmelse end de som
sætter sig på Guds domstol og tilegner sig en jurisdiktion over menneskers
samvittigheder, som den store almindelige dommer alene tilkommer. Han vil i
så måde blive ved sin forrige mening, som han finder at være grundet på
naturlig billighed, og hellere betle sit brød end være assessor i et
inkvisitions-collegio, hvis lemmer han vil holde for at være sådanne som
alene bør egentlig bære det forhadte navn af frivillige kættere efterdi de
af |252ond vilje og hovmod overtræder både Guds og naturens
love.
Ungdommens hjerner er som voks hvorpå man uden møje kan sætte hvad
stempel man vil, og når de ved alderen bliver hærdede, kan mærkerne ved intet
middel siden udslettes. Derfor er fornødent, førend man begynder at
dogmatisere, at indprente dem nogle hovedartikler af den naturlige lov, hvis
klarhed og billighed alle mennesker erkender, og som kan tjene dem til
prøvesten hvorefter de kan dømme om andre tilbragte meninger er antagelige eller ej. Der er
ingen tvivl på at hvis sådan katekisation overalt havde været antaget, så
mange religionssekter og stridigheder over troens fundamentale artikler aldrig
kunne have rejst sig, hvilke sønderbryder de foreningsbånd imellem steder og
folk som naturen rekommanderer.
Hvis min herre bliver ved sine tanker om sådan
katekisations vanskelighed og holder for at den bliver ungdommen for høj og
vidtløftig, så vil jeg her vise prøve på en moralsk børnelærdom, som min
herre skal finde at være både kort og tydelig.
Moralsk katekismus
Art. 1
Jeg tror på en almægtig Gud, himmelens og jordens skaber.
|253Quæstio: Hvorpå grunder du sådan tro?
Responsio: Efterdi verdens forunderlige og kunstige bygning kan ikke være af sig selv, men viser en almægtig bygningsmester.
Art. 2
Den samme Gud er jeg pligtig til at ære, elske og dyrke.
Quæstio: Hvad forbinder dig til sådan dyrkelse?
Responsio: Efterdi jeg ser
at han elsker de skabte creaturer
og har omsorg for deres konservation; især
efterdi han har begavet mig og andre mennesker med en fornuftig sjæl og talens
brug.
Art. 3
Jeg tror et andet liv efter dette liv hvori onde gerninger
blive straffet og gode gerninger belønnet.
Quæstio: Hvad kan bevæge dig til sådan tro, helst efterdi du af daglige eksempler ser mange ondes velstand og
godes vestand?
Responsio: Just det samme forsikrer mig om et andet liv eftersom jeg
ikke altid ser straf og belønning i dette.
|254
Art. 4
Ingen lærdom bør af mig antages førend den gøres bevislig; og intet af mig bør
tros som strider imod menneskets almindelige sanser.
Quæstio: Hvorpå grunder du dette dit forsæt?
Responsio: Hvis jeg tror
uden bevis, kan jeg henfalde såvel til en falsk som til en sand tro; og
hvis jeg antager en lærdom som strider imod sanserne, siger jeg at fornuften,
som er Guds store gave, er mig til ingen nytte.
Art. 5
Jeg bør sky og forkaste
al lærdom som gør skår i Guds hellige egenskaber, hans godhed,
retfærdighed etc., og derved tilkendegiver at han er årsag til synden.
Quæstio: Hvo har berettiget dig til at kigge ind i Guds hemmeligheder og at dømme om
Guds egenskaber efter menneskelige, som er love underkastede? Gud har jo ingen
at gøre regnskab til: Hans retfærdighed kan jo bestå deri at han gør
alting efter sit velbehag?
Responsio: Jeg hverken bør eller kan tro at Gud øver de
ting som han selv laster, |255fordømmer og straffer hos
mennesket. Skriften siger at mennesket er skabt efter Guds billede, og Kristus
formaner os til at være barmhjertige, ligesom Vor Fader er barmhjertig.
Art. 6
Jeg bør ingen hade og forfølge som mod sin vilje i troen vildfarer.
Quæstio: Vil du da elske kættere og sværmere?
Responsio: Jeg bør elske dem så vidt som de
er mennesker, og ynke dem så vidt som de er vildfarende mennesker. Hvis jeg
hader og forfølger min næste efterdi han ikke begriber en ting på samme måde
som jeg den begriber, viser jeg prøve på umildhed og hovmod og overtræder det
store naturens bud som er dette: Intet at gøre imod andre uden det som man
vil at andre må gøre mod sig.
Se, der har min herre det hele systema,
hvilket jeg ikke har taget i betænkning at ende min skrivelse med, såsom det
ikke kan hindre at jo brevet på posthuset vil passere for et enkelt brev.
Jeg forbliver etc.