|1 85
Kapitel 6
Om den naturlige lighed imellem alle mennesker
Foruden den kærlighed som et menneske har til sit liv, legeme og gods, er også
enhver indplantet at han agter og ærer sig selv og undertiden skatter sit navn og rygte
højere end sit liv.
Sådan estime, omendskønt den kommer af adskillige årsager såsom af sindets og
legemets herlighed, ære og værdighed og andet som er ringere, så dog er den fornemste
årsag og grundvold dertil den menneskelige natur; thi i det ord menneske holdes for at
være nogen værdighed, óg er det kraftigste bevis man fører mod dem der foragter andre:
“Jeg er et menneske lige såvel som du.” Og som den menneskelige natur tilegnes alle
mennesker lige meget, så følger derpå at enhver bør at agte et menneske som det der
af naturen er ham ligt.
Årsag til den naturlige lighedSådan lighed består ikke
ale|1 86ne deri at voksne menneskers kræfter er hartad lige,
så at omendskønt alle ikke er lige stærke af lemmer, så kan dog den
svageste gøre den stærkeste skade og enten ved list eller andre skadelige instrumenter
berøve ham sit liv; L. 1. c. 4. De irathi til at skade er vi mægtige nok, siger Seneca. Men sådan
lighed består mest Puf. J. N. & G. l. 3. cap. 2. §
4deri at ethvert menneske må rette sig efter den naturlige lov,
hvilken tilsteder ingen at gøre en anden uret fordi han har des flere sindets og
legemets gaver, og at vi er alle mennesker og de menneskelige vilkår og skrøbelighed
undergivne.
Dens
virkningSådan lighed når den bliver
iagttaget, er meget kraftig til at holde fred og venskab iblandt menneskene; thi den som vil have
tjeneste af en anden, må også beflitte sig på at gøre tjeneste, óg må den ene hånd,
som ordsproget lyder, to den anden. Tværtimod om sådan lighed ikke bliver iagttaget,
gøres menneskene derudover uomgængelige, og det menneskelige selskab foruroliges idet
nogle vil agte sig højere og værdigere end andre og tilegne sig den største del i
det de har ikke mere ret til end andre.
Når en skal uddele ret imellem |1 87andre, må han også nøje
iagttage en lighed og ikke uden årsag se mere på den enes fordel end den
andens, men imellem lige personer gøre lige delinger. Dersom en ting er så beskaffen
at den ikke kan deles, da må de som har lige ret til samme ting, bruge den tilfælles.
Dersom den ej heller kan haves tilfælles, da må de skiftes til at bruge det, eller den
som beholder det alene, må give de andre noget som er ligegyldigt i stedet. Ifald det
ej heller vil gå for sig, må man kaste lod derom, hvilket er det bedste middel efterdi
ingen kan derved beklage sig at lide uret eller foragt.
Omendskønt der er en naturlig lighed imellem alle mennesker, så kan dog en når
han har forhvervet sig sådan ret som giver ham fortrin frem for andre, med billighed
bruge samme ret, dog så, at han ikke hovmoder sig deraf eller foragter andre, men
heller betragter sig selv og den menneskelige naturs skrøbelighed, item de fejl han har
begået og endnu kan begå, endelig at han overvejer, som Cartesius De
pass. art. 152siger: “at enhver, lige såvel som han, har og kan bruge
sin frie vilje”, hvilket er det eneste som et |1 88menneske kan
holde for sit eget, og hvorved han kan sætte pris på sig selv.
Hvad foragt erEn foragt vises på adskillige måder,
besynderlig ved udvortes gebærder, ord, laster eller anden spot, óg er den synd des højere
at agtes jo mindre andre kan fordrage sådan spot; thi der findes mange der hellere
vil sætte deres liv i højeste fare end drikke en spot i sig hvorved deres navn og
rygte krænkes.
Af dette alt sammen kan man se at de gamle grækeres mening
må forkastes hvorved
en del mennesker holdes for af naturen at være trælle, hvilket strider lige mod den
naturlige lighed.
Om der gives af naturen trælleVel er sandt at nogle mennesker har de sindets gaver at de ikke alene kan regere sig selv, men endogså
andre. Andre derimod er grove og tykhovedede så at de intet godt kan gøre uden de
drives dertil og undervises deri af andre. Når sådanne lever under kloge menneskers
direktion og herredømme, da er de i den stand som bedst stemmer overens med deres
natur, hvorfor dersom der frivilligt skulle oprettes noget herredømme imellem dem, da
var det tilbørligt at de forstandige bekom |1 89magten til
at byde, og de tåbelige var under fornødenhed at adlyde.
Ikke des mindre er det meget urimeligt at tro at sådan naturlig bekvemhed giver én
straks herredømme over en anden der er tåbelig og bekvem til at tjene; thi Puf. ibid. § 8til at oprette et herredømme udfordres først
menneskelig gerning og indstiftelse, og som alle har den naturlige frihed i lige
grad, så kan ingen tilegne sig herredømme over den anden uden han har givet sit
samtykke dertil, enten udtrykkeligt eller stiltiende; thi enhver kan ikke prætendere at
være konge fordi han kan forestå en regering, ej heller general fordi han kan anføre
en krigshær. Ingen, siger Albutius hos Senecam, er født frie, ej heller nogen
født en slave, mens sådanne navne har lykken givet enhver. Hvilket kan
således forklares: Menneskene er af naturen lige og kan ikke skilles fra hinanden,
men så snart de falder fra den stand, da bliver nogle besynderlig kaldet tjenere, og de
andre som beholder den naturlige stand, frie, ligesom i en stad førend der udskrives
soldater, alle indbyggere kaldes med et ord bor|1 90gere, men efter at
en del deraf er udskrevet til stridsmænd, bliver der tvende adskilte navne, nemlig:
borgere og soldater.