|319
Forberedelse.
Fanaticismus er en mennskelig Affect, hvilken gemeenligen holdes for
en hæslig Lyde, saa at en Enthusiast pleyer at confunderes med
een, der haver en Skrue
Fanaticismus hvoraf saa kaldes.
løs i Hovedet. Navnet er gammelt, og haver sin
Oprindelse af de Hedenske Templer, som kaldes Fana; thi, saasom
de hedenske Offer-Præste ved visse Leyligheder havde|320
selsomme Ophævelser, hvilket sees af det,
som udi den Hellige Skrift er anført om Baals Præste, og udi
verdslige Historier om andre, saa ere alle de Personer, hvilke
saadanne u-ordentlige Affecter og selsomme Paroxysmi overkomme,
kaldne Fanatici eller Enthusiaster. Men, det er med disse
som med adskillige andre hæftige Passioner, at de undertiden
have fordervelige, undertiden ypperlige Virkninger, ligesom
de blive vel eller ilde dirigerede, eller ligesom de
overkomme gode eller onde Mennesker.
Gode og onde Virkninger deraf.
Thi ligesom Vrede og Hidsighed er et
Principium til Activitet, og derfore ikke ubilligen kaldes
Dydens Slibesteen (Virtutis Cos), saa kand Fanaticismus ogsaa
give Anledning til store og heroiske Actioner. Det er derfore en
Affect, som man maa heller søge at temperere end gandske at
qvæle: Naar et Huus er saa høyt bygget, at det betager
all Prospect, maa man, i Steden for at nedrive den heele Bygning,
lade sig nøye med at nedslaae alleene den Deel, som betager
Lyset; Man maa|321 saaledes luge Jorden, at man
ikke tillige med Klinten oprykker Hveden. Det er derforuden
saaledes beskaffet med mangen Affect, at, skiønt den udi sig selv
kand være vitieux udi et Menneske, saa giver den dog tilligemed
tilkiende, at der udi samme Menneske maa boe noget
godt; Ligesom Agermanden af visse skadelige Urters og Ukruds
Vext dømmer om en Jords Frugtbarhed og Feedhed. Det er derfor at de
beste Moralister heller have søgt at temperere end at qvæle
den Passion, og alleene at paaminde
deres Disciple at tage sig vare for hæftig
Admiration, Kierlighed og Frygt endog udi Religions Sager; thi,
ligesom man ved en reguleret Affect lærer at blive viis og at
philosophere, som Aristoteles siger,
διὰ τò ϑαυµάζειν ὁι ἄνϑϱωποι ἤϱξαντο, saa kand man ved en
umaadelig lære at extravagere og at blive gall. Og seer man
ofte, at en hæftig Nidkierhed selv udi Religionen er en Blanding af
adskillige Extravagancer, som reyse sig nu af
Kierlighed nu af Frygt, nu af Admiration.|322
Jeg haver paa andre Steder giort Forklaring over det, som kaldes Devotion,
Enthusiasmus 3 Slags.
og viset, at den er trende Slags. Det samme kand og
siges om Enthusiasmo, hvilken kand henføres enten til
Bedragerie, til Blodets og Vædskernes Temperament,
eller til himmelske Indskydelser og Bevægelser. Paa det første Slags
Fanaticismus gives utallige Exempler saavel af Historien som af
daglig Erfarenhed: Thi, saasom listige og underfundige
Mennesker merke, at Almuen, der gemeenligen tager Skyggen
fingered Enthusiasmus.
for Legemet, confunderer enhver Convulsion og
u-ordentlig Ophævelse med guddommelig Aabenbaring og
Prophetisk Affect, saa have de ved saadanne Forstillinger
spillet forunderlige Ruller, forstyrret Kirke og Stat, og udi et
Øyeblik bragt til Veye det, som ved mange Aars Konst og Magt
ikke haver kundet udvirkes. Dette til at bevise kunde anføres
utallige sørgelige Exempler: Men Jeg vil ikkun alleene lade mig
nøye med at anføre den merkelige Forandring, som en saa|323dan simuleret Enthusiasmus for nogle Aar
siden udvirkede udi den Tyrkiske Stat, da en gemeen Janitschar
kom løbende paa Gaden i Constantinopel og raabte:
Følger mig alle, som ere rette Troende, og gode Patrioter: thi
der er Guds Villie at Sultanen skal afsættes, og den store
Vizir Stranguleres. Han fik strak Tilløb, hvilket udi nogle faa
Dage saaledes tilvoxede, at han blev Mester af den heele Stad, saa
at Sultanen, som var en af de beste Regentere af det
Ottomanniske Huus, blev afsat, og Viziren, som efter
den Ryssiske Store Keysers Petri Exempel havde begyndt at
cultivere Tyrkerne ved Konsters og Videnskabers Indførsel samt
Bogtrykkeriers Anlegelse, blev ynkeligen tillige med mange
andre Ministrer strangulered. Ved saadan forstilt Enthusiasmum
ere og mange gode Ting udvirkede, og haver jeg viset udi
Tamerlans Historie, at en forstilled Fanaticus ved saadan
Ophævelse bragte hans heele Kriigshær til Lydighed. Men
det er utilladeligt at betiene sig af|324 Midler,
som grunde sig paa Bedragerie, og hvorved Guds Navn
misbruges.
Den virkelige Enthusiasmus som reyser sig af Legemets Constitution.
Det andet slags Enthusiasmus er en virkelig
Affect, som reyser sig af Blodets og Vædskernes Temperament,
og virker meer og mindre, ligesom Vædskerne ere større og
mindre Fermentation underkastede, og kand saaledes deeles udi den
blinde, og den af Fornuften geleydede Enthusiasmus.
Den første merkes hos de fleste Sværmere: thi, ligesom Bedragere ved
forstilte
Convulsioner og Ophævelser indbilde Verden, at de
drives af en Prophetisk Geist, saa foraarsager Imaginationer,
hos disse virkelige Convulsioner, saa at de indbilde sig selv
at have Himmelske Aabenbaringer. Jeg siger Virkningerne ere større
og mindre,
Anmerkninger derover.
ligesom der hos et Menneske findes meer og
mindre hidsigt Blod, meer og mindre Forraad af Acido og den
sorte Galde, eller meer og mindre Fornuft og|325
Skiønsomhed, hvorved Dunsterne kand forøges, eller hvorved kand
forhindres, at Sindet ikke gandske bliver bestormet: thi, hvor
enten liden Fornuft er, eller hvor Fornuften udi saadan
paakommende Storm og hæftige Vapeurs ikke sidder ved Roret, faaer
Enthusiasmus Anseelse af Raserie, og et Menneske bringes udi
samme Stand som en løbsk Hest eller en vild Tyr, der løber i
blinde til egen og andres Fordærvelse: Der ere fanatiske
Dyr saavel som Mennesker, skiønt Affecten haver andet Navn
hos de første end hos de sidste; thi hvad, som hos Dyr heder
terror panicus, kaldes hos Mennesker fanatisk Affect, og
raser Imaginationen desstærkere hos de første, efterdi Fornuften
fattes, som kand holde Tømmen. Jeg haver paa andre Steder viset,
at hos saadanne Folk ved Argumenter er intet at vinde; thi
ofte, naar de ikke kand svare til giorte Objectioner,
siger de, at den Hellig Aand haver befalet dem (a) at tie.|326 Den Mangel, som de have paa Argumenter, forøger
ikke lidet den naturlige Hidsighed, som flyder af deres
Constitution; thi Erfarenhed viser, at alle de, som udi
Dispyter mangle paa Raisons, disputere med største Hæftighed.
En vis u-lærd Mand, som dagligen bivaanede Latinske
Disputationer paa Universitetet, blev adspurt, hvad Lyst
han kunde have i at høre det, som han ikke forstod, og saasom han
ikke kunde dømme om hvo af Parterne havde Rett. Han svarede
dertil, at, endskiønt han ikke forstod Sproget, kunde han dog
vide, at den som raabte sterkest og disputerede med største
Hidsighed, ikke kunde forsvare sig med Raisons.
Blant Mennesker sees denne Affects største Virkning hos den groveste
Almue, eller hos saadanne, hvor Fornuften ikke kand
komme Imaginationen til Hielp; Thi, naar deslige Folk angribes
af fanatiske Anstød,|327 ere de fast udi samme
Tilstand som løbske Heste eller som andre Dyr, hvilke en Terror
panicus overkommer. Hvis de imaginere sig underlige Meeninger i
Religion, forfægte de dem med en Haardnakkenhed, som gaaer
indtil Fortvivlelse: og, jo mindre reede de selv vide til deres
Lærdom, jo stivere holde de derpaa; saa at man
kand sige om dem som om de Engelske Buldogge, at de ikke
forlade deres første Greb indtil yderste Aandedræt. Hvis de
imaginere sig andre Ting, Stat og Regiering angaaende, holde de det
for en Pligt
Dens onde Virkninger.
at forstyrre og nedbryde alting, og udi Indbildning
af Dyd bedrive de Største Udyder; Mord, Brand, Vold og andre
Misgierninger blive hos dem anseede som ypperlige
Gierninger, og at synde holdes for at efterleve
Himmelens Befalinger. Fornuften haver her intet Sted; thi de
drives alleene af Affecterne, saa at man kand sige om dem som
om Manden der var kommen at sidde paa en løbsk Hoppe: thi da
han blev adspurt, hvor han agtede sig|328
hen, svarede han: Hvor der behager Hoppen at føre mig. Slige
illuminerede Folk vide listige Mennesker at føre sig til Nytte, og
derved ofte udvirke store Ting, ja saadanne som
ellers holdes umuelige. Det var med en haandfuld illuminerede
Tropper Mahomed undertvang Arabien: Det var med samme slags
Folk hans Successor oversvemmede Asia og Africa.
Cromwel anmassede sig ved nogle fanatiske Kriigsfolk Regieringen i Engelland, og
med en maadelig Magt holdt den heele stridbare Engelske Nation
i Ave. Det er troeligt, at Alexander Magnus, hvis
stridbare Kriigshær intet kunde imodstaae, havde kommet ilde
fra det Asiatiske Tog, hvis Darius i steden for med nogle
100000 Persianer havde mødet ham med et mindre Antall af
Prophetiske Soldater: og at Cæsar, der oversvemmede heele
Gallien og Tydskland, ikke med sin Kriigs-Magt var kommen levende
tilbage, hvis han havde haft med disciplinerede Druider eller
inspirerede Folk at bestille;|329
thi man seer, at de Folk som indbilde sig, at alle Krige, som de
Føre, ere GUds Krige, at det er GUds Ordre at de skal myrde, og GUds
besluttede Raad, at de skal vinde, ere gemeenligen
u-overvindelige, heldst, naar de staae under en habile Anfører,
der kand holde dem udi Discipline, og erindre dem om deres Pligt at
myrde in nomine Domini. Man kand ogsaa henføre til denne
Classe visse Romerske store Helgene, som St.
Franciscus, Ignatius Lojola, Antonio de Padua og utallige
andre, hos hvilke Imaginationen ofte saa sterkt har opereret,
at ikke mindste Gnist af Skiønsomhed haver været at finde,
saa at deres Iver kand henregnes til en puur Afsindighed. Den
sidste af dem holdt engang en Prædiken for Fiskene i Havet, og
bliver samme Prædiken endnu forvaret som en Helligdom paa visse
Steder udi Italien: skiønt ingen drister sig at sige,
at den havde nogen Frugt, eller at mindste Sild, end sige
Valfisk deraf blev converteret. Saasom slige Fanatici cureres ikke
ved Argumenter,|330 saa cureres de langt
mindre med Tvang og Straf; thi, saasom Enthusiasmus gemeenligen
reyser sig af Melancholie, saa er det daarligt at bruge haarde
Midler, som Riis, Svøbe og Sværd, hvorved Melancholie heller forøges
end formindskes; thi at stille en Frygt ved en anden
Frygt, er et u-naturligt Middel, ja, ligesaa u-rimeligt, som
at ville curere en hidsig Feber med Brændeviin. Saasom
Fanaticismus gemeenligen reyser sig af Overtroe, saa holdes Atheister
at være befriede for saadan Passion, men Erfarenhed viser, at
der ogsaa gives fanatiske Atheister og Martyrer af Vantroe
ligesom af Overtroe. Adskillige Exempler kand derpaa
anføres, sær af den bekiendte Vanino, hvilken med sit Blod
beseiglede sin Vantroe.
Man seer, at den blinde Enthusiasmus, hvorover her er giort en løslig
Beskrivelse,
angriber Mennesker: sær og, at den angriber
ogsaa heele Nationer tillige, og gaaer det da til som med et
Spand Heste for en Vogn, at naar een af dem bliver løbsk, bliver og
det|331 heele Spand ligesom ved Contagion satt i
Bevægelse. Man haver adskillige Exempler paa saadan epidemisk
Enthusiasmus. Man kand der til henføre den blinde og ugrundede
Nidkierhed, som en Tiid overkom adskillige Europæiske
Folk, da de Mand fra Huus forlode deres egne Stæder, og ved
Croisader rottede sig sammen for at indtage Jerusalem. Man kand
sige, at den største Deel af Europa da var slagen med en hæftig
fanatisk Affect, og var ligesom bleven løbsk: thi Contagionen
strakte sig og til umyndige Børn, hvilke af samme Andagt
rebellerede mod deres Forældre, flygtede af Landet, og styrtede
sig udi yderste Fordærvelse, saa at fast heele Europa
havde Anseelse af en stor Daarekiste. Naar saadan Enthusiasmus
overvælder mange tillige, er intet Middel til at stille den uden
ved sagtmodige Persvasioner. Thi Erfarenhed viser, at ved
voldsomme Midler intet andet vindes end at Olie kastes i Ilden,
og at en Qvartan forvandles til en hidsig Feber. Vi have herpaa
et merkeligt Exempel udi vort eget Land,|332 da
for nogle Aar siden en saadan Raptus var overkommen en stor Deel af
Indbyggerne paa eengang. Nogle holdte da for, at man maatte
bruge Riis og Svøbe: andre igien, som havde udstuderet
Sygdommens Natur og Egenskab, meenende at man maatte temporisere,
og lade denne Flod som ved Dæmming faaer større Kræfter, løbe,
indtil den udtørredes, og visede Udfaldet, at de derudi ikke
toge Feyl. Jeg erindrer mig, da Heeden var
allerhæftigst, at have lignet denne Contagion med de Hollandske
Orme, der fortærede Digerne, hvilke paa eengang af sig selv
forsvunde: thi, da alt Haab var ude, hørte man strax derpaa
intet meere tale derom: og saa gik det og her til, saa at man
kand holde for, at ligesom visse Influencer i Luften Foraarsage
Legemets: saa kand de og foraarsage Sindets Svagheder: item at
ligesom eet befænget Dyr besmitter andre, saa kand af
een Fanatico mange ved Contagion anstikkes.
Naar dermod denne Affect findes hos Folk af Skiønsomhed saaledes,|333
at Fornuften kand komme Imaginationen
til Hielp, kand ikke alleene onde Virkninger forebygges, men
Affecten saaledes dirigeres, at deraf noget Godt kand fødes.
Man seer ogsaa, at fornuftige Folk med Succes saadant øve:
Thi, ligesom de, der frygte for Vinens skadelige Virkning,
ikke øse den ud af Krukken, men temperere den med
dens Gode.
Vand, saa udrødde de ikke gandske Affecterne, som
frygte for Forvirrelser, men moderere dem. Det er daarligt
med heftig Elskov at ville udrødde all Kierlighed; thi det vil
i saa Maade gaae som med en Styrmand, hvilken ikke kand segle, naar
Vinden haver gandske lagt sig. Hid kand appliceres dette hos
Homerum.
οὐϰ ἄνευϑε Θεοῦ µαίνεται.
Paa den med Fornuften combinerede Fanaticismum og dens Virkninger
viser Historien mange Exempler: Ja man kand sige, at udi de
fleeste heroiske Gierninger
Exempler derpaa.
er en saadan Enthusiasmus, hvilken faaer et andet
Navn, og bliver kalden heroisk|334 Dyd, efterdi
den af Forstanden udi dens Fart og Drift saaledes dirigeres, at
den enten sigter, eller synes at sigte til noget, som er godt
og priisværdigt. Blant dette Slags Enthusiaster kand
regnes mange af de store Seyer-Herrer, hvis Bedrifter ere
Zirather udi Historien. Myrr Maghmud, som i vor Tiid med en
haandfuld Folk angreb det store Persiske Monarchie, var en
Fanaticus, og kunde i Henseende til Gierningens Dristighed
henføres til den forrige Classe: Men, saasom Fornuften udi
denne Sindets Storm undertiden sad ved Roret, og hans dristige
Foretagende lykkedes, erhvervede han Navn af en stor
Helt: At Enthusiasmus ellers var Hiulet, som drev denne
forunderlige Mand, sees af adskillige Omstændigheder udi hans
Historie, sær efter Ispahans Erobring, da han gav den Fanatiske
Affect Tøyelen.
Jeg kand ikke rettere see, end at den store Alexander jo og bør
regnes blant Enthusiaster. Adskillige af hans Foretagender vare
ligesaa sel|335somme og dristige som Phaetons.
Jeg vil ikke tale om hans Foretagende med en haandfuld Folk at
angribe heele Asien; men om andre selsomme Gierninger, hvoraf hans
Historie er fuld, og hvilke ere ligesaa poetiske som Phaetons
Seylads igiennem Himmelen. Begge vare lige store Enthusiaster i
Henseende til deres dristige Idætter: Begge seylde udi Luften,
men, saasom Alexander dog udi sin Seylads havde Øye paa Roret, er
hans Enthusiasmus ikke bleven saa kiendelig; og, saasom
han kom heelskindet og med Seyer tilbage, bliver han regnet
blant de største og berømmeligste Helte, da dog, hvis han efter
mennesklig Anseelse med Phaeton havde kuldseylet, havde han og faaet
Phaetons Gravskrift. Mutius Scævola, Marcus Curtius, de
tvende Decii blant Romerne og Codrus, Leonidas &c. blant
Grækerne kand iligemaade regnes blant fanatiske
Mennesker. Socrates var efter egen Tilstaaelse en Enthusiast, men
hans Enthusiasmus blev ved Dyd og Fornuft saaledes dirigeret,
at den blev|336 Hiulet til store og priisværdige
Gierninger.
Vil nogen henføre Scipio Africanus til denne Classe, indlader jeg mig
derom i ingen Tvistighed; thi man seer hos samme fortreffelige
Mand en hæftig Imagination, item en Tilliid og
Assurance, som ikke vel kand være uden Virkning af en
fanatisk Affect. Han foretager sig vanskelige, høye og efter Anseelse
fast ugiørlige Ting, forsikkrer om lykkelig Udfald, og Udfaldet
svarer altid til hans Forsikkringer, saa at derfore Romerne
ansaae ham som en, der havde guddommelige Aabenbaringer; Udi
hvilke Tanker de kunde nogenledes undskyldes, efterdi udi hans
Levnet og Idrætter fandtes noget, som havde Anseelse af
virkelig Inspiration, eller som nærmede sig dertil. Ingen, som
mig er bekiendt, haver dristet sig til at henføre saadant til
Bedragerie.
Scipionis Dyd og Oprigtighed tillader ey heller at
giøre anden Forklaring over hans Bevægelser end over Socratis,
og la|337der jeg derfore dette for min Part være
et Problema, hvorom andre maa dømme.
Hvad den Persiske store Lærer Zoroaster er angaaende, saa kand hans
Levnet give Materie til Tvistighed, saa at der kand tvistes, om
han var en Bedrager eller en virkelig Enthusiast,
eller af hvad Natur hans Visioner vare, eftersom hans Lærdom er
grundet paa den sunde Fornuft, og giver en høy Idée om GUd. Om den
Arabiske Prophet og Seyer-Herre Mahomed er mindre vanskeligt at
dømme, saasom hans Lærdom er en Samling af lutter vanskabte
Ting, og hans Løfter om det andet Liv ere saadanne, som
flattere Arabernes kiødelige Begierligheder. Jeg for min Part
holder for, at man kand henføre ham enten til een af de tvende
første Classer, eller til dem begge tillige, saasom hans Lærdom
synes en Blanding af Bedragerie og grov Fanaticismo. Den
Engelske Protector Cromwel, som ogsaa kand regnes blant Enthusiaster,
maa med meer|338 Sikkerhed henføres til
den første Classe, saasom alle hans Maximer grundedes paa List og
Underfundighed, hvorvel troværdige Skribentere forsikkre,
at man hos ham undertiden mærkede selsomme Bevægelser, som ikke
kunde være Virkninger uden af virkelige
Hoved-Dunster.
Man seer heraf, at de Mennesker, som gemeenligen kaldes Fanatici,
kand ikke skiæres over een Kam; thi der ere forstilte
Enthusiaster, som fortiene at straffes: Der ere grove og
simple, som fortiene at ynkes, og der ere fornuftige, hos hvilke
denne Affect, naar den af Forstanden dirigeres, kand
avle noget Godt, ja undertiden noget stort og heroisk, saa at
den stærke Imagination, som ellers uden Capsun er farlig,
heller maa styres end qvæles. Det er saadan Enthusiasmus, som ziirer
Poesie og Orationer, og producerer det som man kalder
θειον
eller Guddommeligt, ja som sætter Læsere og Tilhørere udi
hæftig Bevægelse. |339
Den sidste slags Enthusiasmus er en overnaturlig Drift og guddommelig
Den Prophetiske Enthusiasmus.
Indskydelse, som findes hos Propheter og andre
inspirerede Mænd, og hvortil Legemets Constitution og Blodets
Beskaffenhed intet contribuerer. Denne sidste Enthusiasmus er
den rette Prophetiske Affect. Jeg veed vel, at adskillige, som have
giort Forklaringer over Propheter og Prophetier, derudi have
villet mænge noget, som er naturligt, og som flyde af
Menneskets Constitution: Men deres Forklaringer kand alle agtes
ilde grundede, efterdi GUD, som betiener sig af visse Personer, som
Instrumenter for at tilkiendegive sin Villie, behøver ingen
Cooperation eller Medhielp, men kand ved et Dyr, ja ved et Træe
udvirke det samme som ved et Menneske; thi de rette Propheter
fødes ikke, men giøres, og seer man derfore, Personer af all slags
naturlig Egenskab og Constitution i en Hast at være
opfyldte med Prophetisk Geist, sasnart GUD haver kaldet dem til
det Prophetiske Embede.|340
Af ovenanførte Dissertation om Enthusiasmo og dens adskillige Grader
sees nogenledes, hvad man kand dømme om de tvende Fanatiske
Jomfruer, hvis Historie
Til hvilken Classe de tvende Jomfruer maa henføres.
paafølger: Jeg tager ey i Betænkning at regne dem
begge blant virkelige Enthusiaster, skiønt der findes de, der
holde den Orleanske Piges Fanaticismus for et forstilt eller
et imellem hende og nogle Franske Hoffmænd overlagt Væsen: Hvad som
bestyrker mig i denne min Tanke, kand sees af de
Argumenter, som ere anførte udi Historien, hvortil jeg nu
skrider. |341
JEANNE D’ARC,
eller
LA PUCELLE D’ORLEANS.
eller
LA PUCELLE D’ORLEANS.
Denne navnkundige Bonde-Pige, hvis Historie kunde holdes for en
Fabel, hvis den ikke med saa mange u-imodsigelige Beviis var
bekræftiget, er fød til Domremi ved Moselstrømmen mod
Grændserne af Lothringen. Den samme var mellem
Jeanne d’Arcs Begyndelse.
18 og 20 Aar vel skabt af en god Helbred og naturlig
Forstand, da hun mod Enden af Februario Aar 1429 indstillede
sig for Robert de Baudricour, Gouverneuren af
Vaucouleurs, for at tilkiendegive, at hun af GUD var skikked til at
ophæve Beleyringen for Orleans, og at indvie den af de Engelske
betrængte Kong Carl til Rheims.
Tilstanden udi Frankrige, da denne forunderlige Pige lod sig see udi
saadant Ærende, var denne: De Engelske havde under den
skrøbelige Franske Konge Carl. 6. bemægtiget sig fast
det heele Rige. Den unge Engelske Prinds Henric. var efter
Frankriges Tilstand paa samme Tiid.
sam|342me Konges Død erklæred
Konge udi Frankrig: Dauphin derimod, som siden regierede udi
Frankrige under det Navn af Carl. 7. flygtede udi denne Trængsel
til den Sydlige Del af Landet, hvor nogle faa Stæder, blant
hvilke var Orleans, end da holdte hans Parti. Denne vigtige
Stad var af de Engelske beleyret, da den forunderlige
Rulle blev spillet, hvorom skal tales.
Jeanne d’Arc, som gemeenligen kaldes La Pucelle, lod sig i denne
Tilstand anmelde
Hendes merkelige Declaration.
hos omtalte Gouverneur, sigende: I maa vide,
min Herre, at GUD haver befalet mig, at jeg skal hielpe den
betrængte Herre (le Gentil Dauphin) hvilken er og bør være
Konge i Frankrige; item, at jeg skal ophæve Beleyringen
for Orleans, og føre ham til Rheims, for der at indvie ham til
Konge. Baudricourt ansaae hende strax som en afsindig, og ved
at lade hende udi sine underhavende
Kriigsfolks Hænder, underkastede hende den
allerfarligste Fristelse: Men hun lod da see Prøve paa den ægte
Kydskhed, hvoraf hun stedse havde givet Profession: saa at de,
som havde giort sig umage med at forføre hende, tilstode, at de udi
saadant Foretagende vare blevne slagne med en Skræk og
Ærbødighed, som tillod dem ikke at lade falde et usømmeligt Ord
mod hende.|343
Hun begav sig derpaa anden gang til Baudricourt, og tiltalede ham paa
nye saaledes: I tøver for længe at affærdige mig: thi den unge
Dauphin haver i
Den samme fornyes.
Dag nær ved Orleans lidet stor Skade, og vil han
lide en end større, dersom I ikke skikker mig strax til ham:
Den Skade, som hun omtalte, var et u-lykkeligt Slag, som samme
Dag var holden, hvorom da Baudricourt nogle Dage derefter
fik Tidender, begyndte han at ansee Pigen med andre Øyen: ja den
heele Sag kom ham saa forunderlig for, at han, uden at betænke
sig videre, besluttede at skikke hende til Leyren. Han lod
hende iføre Mands-Klæder efter hendes Forlangende, gav hende
Hest og Vaaben, og befoel tvende fornemme Officiers at ledsage
hende. De samme toge i Betænkning at lade sig bruge udi denne
Forretning, efterdi man maatte reyse igiennem
fiendtlige Stæder. Men hun bad dem at sætte all Frygt tilside,
forsikkende dem, at de alle i Behold og uskadde skulde komme
til Kongen.
De fortsatte derpaa Reysen, og komme lykkeligen til Chinon, hvor
Kongen var,
Hun føres til Kongen.
givende ham Underretning om deres Ankomst og om
Aarsagen dertil. Denne sidste Omstændighed fortælles saaledes
udi P. Daniels Franske Historie, hvilken dog Rapin
udi|344 hans Engelske Historie ey haver anført.
Alle forundrede sig over, at denne lange og farlige Reyse var giort
med sadan Lykke, og raadslog man strax udi det Kongel.
Conseil, om man skulde bringe hende for Kongen, saasom de frygtede,
at dette kunde give deres Fiender Anledning til Spot og Latter,
og man derforuden ansaae alt, hvad som var fortaalt om denne
Pige, som idel Gekkerie. Endeligen, bevæged saavel af
Baudricourts Skrivelse som af deres Beretning, som havde geleydet
hende, fandt man for godt at forestille hende Kongen.
Kongen havde samme Dag iført sig slette Klæder, og stod i fleng blant
de nærværende Hoffmænd, for ikke at være kiendelig: Men Pigen
var saasnart ikke indkommen paa Sahlen, førend hun søgte lige
til Kongen, og med Frimodighed tiltalede ham, sigende,
at GUD havde skikket hende ham til Undsætning, for at ophæve Stadens
Hendes Tale til Kongen.
Beleyring, og at bringe ham til Rheims for der
at indvies. Hun forsikkrede ogsaa, at de Engelske snart skulde
uddrives af Riget, og at det skulde bekomme dem ilde, hvis de
det ikke giorde. Udi denne Omstændighed overeensstemmer ogsa den
Engelske Historie. Alle forskrækkedes ved denne hendes fripostige
Tale, i sær derover, at hun kiendte Kongen uden at have
seet ham tilforn.|345 Man lod hende derpaa examinere
ved nogle Geistlige og andre lærde Mænd, for at vide, hvorfra
hun havde
de Aabenbaringer, som hun foregav, og hvoraf hun
havde viset Prøver. Hun besvarede alle deres Spørsmaal med
ikke mindre Hurtighed end Simplicitet, saa at alle forundrede
sig derover. Den Franske Historie vidner, at, da hun eengang talede
med Kongen udi Eenrom, sagde hun, for at overbevise ham om
hendes Aabenbaringers Guddommelighed, at hun vilde sige ham en
Ting, som han havde giort, og som ingen vidste uden han
selv alleene. Kongen studsede derved, og sagde, at han vilde
imodtage hendes Tilbud, naar det maatte skee udi visse
Personers Paahør, som han vilde udnævne. Dette indgik hun med
de Vilkor, at de samme med Eed skulde forpligte sig at holde
Tingen hemmelig.
Beviis paa hendes Aabenbaringer.
Kongen lod derpaa kalde sin Skriftefader med nogle
andre Herrer til sig, og, efterat de samme ved Eed
havde forbundet sig til Taushed, sagde hun Kongen Tingen,
hvilken han tilstod at være rigtig. Efterat den prøve var giort,
tvivlede han ikke meere om Pigens Oprigtighed: Ikke desmindre
fandt han dog for godt, førend han betienede sig af hendes
Hielp, at skikke hende til Poitiers, hvor Parlamentet udi nogle
Aar havde sid|346det , for der videre at
examineres. Det var ikke uden med Møye man kunde overtale hende
dertil, saasom hun holdt for, at man der vilde plage hende med
mange fortredelige Spørsmaal. Hun tog derudi ey heller feyl; thi man
søgte ved utallige Spørsmaal at forvilde hende, saasom man i
Begyndelsen troede, at hun ikke var rigtig udi Hovedet: Men de
bleve omsider anderledes overbeviiste, saa at de tvivlede ikke
meere om hendes Guddommelige Kald.
Betænkning derover.
De Franske Skribentere maa ellers selv være garands
for disse Omstændigheder. Jeg for min Part drister mig vel ikke
at forkaste saa mange Vidnesbyrd herom, skiønt jeg holder for,
at visse Ting kand vel have været overlagde mellem hende og
Kongens Folk, helst, saasom man udi denne Tilstand fandt
Regning ved at verificere en Historie, hvorved Mod kunde
settes udi Krigsfolket og udi den heele Nation, som af
saa mange U-lykker var gandske nedslagen. Men hvad man end kand sige
om visse Omstændigheder udi denne forunderlige Piges Historie,
saa maa man tilstaae, at hendes paafølgende Bedrifter gandske
svarede til hendes Løfter, saa at derfore hendes Historie haver
givet Materie til mange saavel moralske som politiske
Reflexioner. |347
Efterat Kongen havde taget disse Præcautioner, besluttede han strax
at betiene sig af hendes Hielp. Man tillavede samme
Tiid en Hob Proviant, som skulde indføres i den beleyrede
Stad. La Pucelle forsikkrede da Kongen, at hun vilde bringe det
lykkeligen ind. Kongen lod hende derpaa udruste, og forlangede hun
et Sverd, som var nedlagt udi en Grav udi St. Catharinæ Kirke,
hvilket hun ogsaa fik. Mange meene, at det er det samme Sverd,
som endnu vises udi Dionysii Kloster: men andre holde
det ikke for at være det samme. Efterat hun var bleven bevæbnet fra
Hoved til Fod, lod hun sig see af det heele Hof, og tumlede hun
da sin Hest med saadan Behændighed,
ret som hun fra Barns Been kunde have
været oplært udi Ride-Konsten: Man maatte og forundre sig over
at høre hende tale om Krigs-Sager som en gammel erfaren
Anfører, hvorudover alle trængede sig frem for at see hende, og
hendes Rygte spredede sig i en Hast over det heele Rige.
Man lod hende strax føre til Blois, hvor Tropperne forsamlede sig.
Der lod hun sig giøre en hviid Standard, bremmed med
Silke-Fryndser, hvorudi GUd blev forestilled med Verdens
Klode udi Haanden. Hun affærdigede da Skrivelser til de Engelske
Hendes Trusler mod de Engelske
Anførere, tilkiendegivende, at hun af GUd var|348
skikket til at drive dem fra Staden, og
forud sigende, at hvis de i en Hast ikke forlode Frankrige, vilde de
underkastes GUds Hevn og Straf. Brevets Udskrift var saadant:
Hører GUds og Pigens Røst: til Hertugen af Bedford, som
kalder sig Regent udi Frankrige (Entendés les nouvelles de Dieu
& de la Pucelle. Au Duc de Bedfort &c.) Men disse Trusler
udvirkede ikke meget hos de Engelske. Tvertimod de toge deraf
Anledning at skiemte med Kongens Eenfoldighed, efterdi han lod
sig saaledes indtage af en daarlig Qvinde eller af en Hexe,
hvorved han gav tilkiende, udi hvilken fortvivlet Tilstand han
var, efterdi han greeb til saadanne daarlige og utilladelige
Midler.
Imidlertiid blev Beleyringen for Orleans fortsat med største Iver. Da
den Undsetning af Proviant, som skulde føres til den beleyrede
Stad var udi Bereedskab til Blois, begav La Pucelle sig udi
Spidsen af 12000 Mænd paa Veyen, og Dagen derefter kom den
beleyrede Stad, udi Sigte. Da Tidender om hendes Ankomst
bleve bragte til Orleans, blev hver Mands Hierte opfyldt med
Glæde, og lavede man strax en stor Mængde af smaa Fartøy til,
for at imodtage Tilførselen. Greven af Dunois, som commanderede udi Staden,
giorde da et Ud|349fald mod de Engelske, nemlig
paa samme Tiid, da man bragte Proviantet udi Baadene. La Pucelle
paa den anden Side satt sig mod de Engelske, og nødde dem til
at forlade et fordeelagtigt Sted. Og, saasom de hidindtil havde
været vante til at victorisere, blev dette anseet
Hun undsætter den beleyrede Stad Orleans.
som et Miracle, og mange, som tilforn havde
foragtet La Pucelle, begyndte at fatte høye Tanker om hendes
Person. Greven af Dunois havde selv tillige med nogle af de
fornemmeste Borgere begivet sig udi Baade, for at imodtage hende. Og
imodtog hun dem med største Høflighed. Borgerne bade hende da
at følge med ind udi Staden, hvorfor hun i Begyndelsen
veigrede sig, efterdi hun havde besluttet at campere uden
for. Dog lod hun sig omsider dertil overtale. Man indqvarterede
hende der hos Hertugen af Orleans Skatmester: Hvor hun bad, at
hendes Verts Hustrue og Dotter stedse maatte blive hos hende
for at undgaae all Mistanke, og, naar hun kom paa et Sted, hvor
intet Fruentimmer var, lagde hun sig til Hvile udi hendes fulde Rustning.
Dette bliver saaledes fortaalt af de fleeste Franske Skribentere.
Men, som Monstrelet,
der levede paa samme Tiid, vidner, at hun
selv ikke personligen anførte denne Undsetning til den
beleyrede Stad, kand|350 man holde for, at det
alleene ved hendes Anstalt og Opmuntring er skeed. Det er utroeligt,
hvor meget denne Succes og den Skræk, som overkom den
fiendtlige Leyer, opmuntrede Besetningen. Hidindtil havde man
ikke dristet sig til at angribe de Engelske Forskandsninger: Men
strax efter denne Undsetning forsøgte man at anfalde en
Hovedskandse ved et Udfald af Staden. Dette Udfald skeede udi
hendes Fraværelse, da hun havde begivet sig til Hvile. De
Franske bleve da med Forliis drevne tilbage. La Pucelle, som
blev underrettet derom, kom dem strax til Hielp, hvilket satt
saadant Mod i dem, at de erobrede Skandsen, og nedsablede alle
de Engellænder, som den forsvarede.
Efterat dette lykkeligen var forrettet, tog La Pucelle sig for at
angribe den Skandse af St. Laurent, som af alle holdtes for den
sterkeste, og som var meest besatt med Krigsfolk.
Hun driver de Engelske ud af deres Skandser.
Dette Forset stod hun dog fra efter andres
Raad, og angreeb Engellænderne paa adskillige andre Steder,
drivende dem allevegne ud af deres Fordeele, og distingverede
sig med en Tapperhed, som foraarsagede alles Forundring. Udi
adskillige Trefninger, som under hendes Anførsel da
skeede, omkomme fast 6000 Engellænder, da de Franske derimod
ikke savnede meer end 100 Mænd.|351
La Pucelle, da hun merkede, at der var ingen Fare meer for Staden paa
den eene Side, lod hun sløyfe alle Engellændernes Verke, og
derpaa udi Triumph giorde sit Indtog udi Orleans, hvor hun blev
imodtagen med alle Klokkers Lyd. Man var alleene
bekymred over en Blessure, som hun havde faaet, hvilken dog blev
befunden ikke at være farlig: den hindrede hende ey heller at
være til Hest, saa at hun inden
Tvinger dem til at ophæve Beleyringen.
kort Tiid blev curered. De Engelske Anførere, som
camperede ved den anden Side af Floden, da de saae Tropperne
ved saa mange Forlise at være formindskede, og at Stadens
Tilførsel ikke kunde hinders, besluttede de at ophæve Beleyringen,
hvilket ogsaa skeede, uden at blive forfulgt af de
Beleyrede, eftersom La Pucelle ikke fandt det for godt,
sigende, at hun vel vilde finde dem en anden Gang.
Denne herlige Fremgang, hvorved de faldne Franske Sager begyndte at
reyse sig igien, erhvervede La Pucelle saadan Anseelse og
Myndighed, at man lod alting komme an paa hendes Anstalt. En
Fest blev da stiftet til Erindring af denne Befrielse, og
blev fra den Tiid vor Heltinde kalden La Pucelle d’Orleans,
efterdi Staden ved hends Middel efter 7 Maaneders Beleyring var
bleven befriet; thi, saasom Orleans
Skræk over de Engelske
af de|352 faa Stæder, som Kongen
havde tilbage, var den vigtigste, saa blev Beleyringens Ophævelse
anseet som Aarsag til det heele Riges Frelse. Udi hvilken
Forvirrelse dette bragte de Engelske, sees af en Skrivelse,
som Hertugen af Bedfort strax derpaa affærdigede til
den unge Kong Henrik af Engelland, saa lydende:
Alting er lykkeligen her forrettet indtil Beleyringen af Orleans,
hvorved Eders Magt haver lidet stor Forliis. Dette er
vederfaret, eendeel efter mine Tanker formedelst en Tilliid,
som Fienden haver haft til en Qvinde,
Bedfords Brev derom.
hvilken Helvedes Afgrund haver frembragt, en Satans
Discipel, som de Franske kalde La Pucelle, hvilken betiener sig
af Troldom og Hexerie. Den udstandne Forliis haver ikke
alleene formindsket Eders Kriigsmagt, men endogsaa paa en
forunderlig Maade tager Mod og Hierte fra alle: Da den derimod
haver opmuntred Eders Fiender til at forsamle sig i
Hobetall.
La Pucelle opholdt sig ikkun 2 Dage udi Orleans efter Beleyringens
Ophævelse. Hun begav sig derpaa til Chinon, hvor Kongen|353 da var, hvilken imodtog hende med stor Æres
Tegn: Og var der ingen ved det heele Hof, der jo ansaae hende
som et Vidunder. Kongen i sær fattede saadan Tilliid til hende, at
han agtede hendes Raad og Anslag som Oracler. Fra den Tiid
begyndte de Engelske Sager at gaae Krebsgang i Frankriig, og
syntes det da, at de Franske og Engelske paa eengang havde
forandret Naturel; thi de Første bleve kiekke og modige af Forsagte,
som de tilforn havde været, da de Sidste derimod af
Kiekke og Behiertede bleve gandske nedslagne og mismodige,
saa at, endskiønt de strax efter Beleyringen vare mandsterkere
end Fienden, flygtede de dog udi stor U-orden for 6000 Franske, som
forfuldte dem. Den overkomne Skræk var saa stor, at de vidste
selv ikke hvad de giorde; thi, i steden
De Engelskes Forvirrelse.
for at foreene deres Kræfter for at giøre de
Franste Modstand, kastede de Besetninger ind udi
Stæder, som de nyeligen havde indtaget, hvorved deres Magt saa
meget svækkedes, at den udi Marken ikke kunde bestaae mod
Fienden. Og, som de af Frygt for Feldtslag ideligen retirerede
sig, gaves de Franske Leylighed til at indtage een Stad efter
en anden.
Endeligen blev Kong Carl af denne bestandige Lykke saa opmuntred, at
han besluttede at følge det Raad, som La Pucelle|354
havde givet ham, nemlig at begive sig til
Rheims for der at indvies. Raadet syntes daarligt, efterdi Staden
var endda udi Engellændernes Hænder. Men, som hun talede derom
med stor Tillid, og alle Hendes forrige Løfter og Tilsagn havde
været opfyldte, gik Reysen, u-anseet de forestaaende
Vanskeligheder, for sig. Da man paa Veyen kom til Troyes udi Champagne,
Hun erobrer Troyes.
og opæskede samme Stad, veigrede
Besætningen, som bestoed af Engellænder og Burgundier, sig ved
at overgive den. Dette satt Kongens Folk udi stor Tvivlraadighed:
Nogle holdte for, at man ikke kunde gaae fort, og lade
Staden paa Ryggen: andre derimod raadede at forlade den,
saasom Kriigshæren ikke var forsyned med fornødne Ting til
Beleyring, og der var Mangel paa Levnets Midler. Dette sidste
Raad fandt Bifald af de fleeste, hvorudover man fandt
for godt at gaae tilbage.
Men La Pucelle satt sig hæftigen derimod, og saasom
hun mærkede, at hendes Raad ikke behagede, bad hun Kongen
alleene om 2 Dages Frist, forsikkrende, at hun inden den Tiid
vilde erobre Staden, enten med Magt eller med Accord. Da saadant
var hende tilstaaet, opmuntrede hun alle Kriigsfolkene til at
staae sig bi. Hun bragte strax Proviant fra alle Stæder til
Leyren, forsynede sig ogsaa med nogle smaa Felt-Canoner,
og satt alting udi|355 saadan Bevægelse, at
Borgerne udi Troyes derover forskrækkedes; og, saasom de
derforuden havde faaet Underretning om de mange forunderlige
Ting, som denne Pucelle havde forrettet, beqvemmede de sig til at
overgive Staden. Dette blev anseet som et nyt Vidunder, og
fortsatt man derpaa Reysen fuld af Tillid og Forhaabning om
videre Fremgang.
Hun Fører Kongen til Rheims.
Da Kongen var kommen 4re Miile nær ved Rheims,
holdt han noget stille for at udforske, hvorledes Stadens
Borgere vare sindede. Udi Staden vare da tvende Herrer af det
Engelske Parti, hvilke kaldte de fornemmeste Borgere til sig, og
adspurte dem, om de vilde forsvare Staden mod den Franske
Magt. Borgerne spurte dem da, om de saae Staden udi Stand til
at udstaae en Beleyring: De svarede Ney, men lovede,
at, hvis Borgerne vilde forsikkre dem om at forsvare Staden udi 6
Uger, vilde de inden den Tiid skaffe Undsætning. Dette indginge
Borgerne; men, saasnart de tvende Herrer havde forladt Staden,
samlede sig strax nogle, som giorte et Parti i Faveur af
Kongen, og formanede de andre, som endda vare tvivlraadige, at
overgive Staden: hvilket og skeede. |356
Kongens Indvielse.
Kongen derpaa giorde sit triumpherende Indtog, og
skeede derpaa Indvielsen den 17 Julii med sædvanlige
Ceremonier. La Pucelle, paa hvilken alles Øyen vare henvendte,
bivaanede denne Høytidelighed udi Kriigsdragt, holdende nær hos
Kongen en Standard udi Haanden. Efterat Messen var endet,
nedkastede hun sig for Kongens Fødder, sigende: Nu er GUds
Villie fuldbyrdet, som haver villet, at I tilbørligen
som Konge skulde indvies udi Rheims, og vise, at I er vor rette
Hun begiærer sin Afskeed.
Konge, som Riget tilhører. Hun begierede derpaa, at
Kongen vilde give hende Afskeed, saasom hun nu havde forrettet
sit Ærende, men Kongen overtalede hende at bie hos sig, og lod
hende kort derefter med hendes Familie nobilitere.
Derpaa overgav sig en Stad efter en anden, og La Pucelle bivaanede
adskillige Actioner: da Fienden udi det Aar 1430
beleyrede Compiegne, kastede hun sig ind udi Staden for at
forsvare den samme. Besætningen blev meget opmuntred af hendes
Ankomst. Men den Glæde varede ikke længe formedelst paafølgende
Uheld: Hun
Hun falder udi Fiendens Hænder.
giorde om Aftenen et Udfald med 600 Mænd af Staden,
drev Fienden 2 gange tilbage: Men da hun vilde vende tilbage,
blev hun sterkt eftersat og omringet, saa at hun saae|357
ingen Redning for sig. Hun besluttede derfore, at døe med Sværdet i
Haanden, og figtede med en utroelig Tapperhed, indtil
hun omsider styrtede af Hesten, da blev hun tvungen til at
overgive sig fangen.
Hun blev strax derpaa overleveret til Hertugen af Bedfort, hvilken
lod føre hende til Rouen, og der slutte udi Lænker, paa det at
hun ikke skulde undkomme. Man arbeydede strax paa at giøre
hendes Proces, og at lade hende actionere som en
Hendes Proces.
Troldqvinde, og det fornemmeligen af Politiqve; paa det
at de Engelske, som havde anseet hende som en Guds Gesandt,
og derudover havde tabt deres forrige Mod og Hierte, kunde
komme ud af den Grille, og oprette de faldne Sager igien:
Processen, som findes udi et Manuscript udi Jesuiternes
Collegio udi Paris, bliver saaledes beskreven. Biskopen af
Beauvais en Overtroisk Prælat, overgav en Suppliqve til
Kongen af Engelland, hvorudi han begierede, at hun udi hans Stift
maatte actioneres for Hexerie og Ugudelighed, og blev samme
hans Begiering understøttet af det Parisiske Universitet.
Kongen accorderede dette: hvorudover Processen strax blev
foretagen udi Rouen, og varede udi halvfemte Maaned. La Pucelle blev
nogle gange hver Uge bragt for Retten; og vidne de Engelske
selv, at hun stedse lod see et høy og uforskrækked|358
Mod, tilstaaende med Frimodighed hendes
Forsæt og Anslag mod de Engelske, og forsikkrende dem paa Guds
Vegne, at de skulde udjages af Frankrige. Hun bad allene
Dommerne, at de vilde løse hende af hendes Lænker. Men man
svarede hende, at, saasom hun tvende gange havde søgt at undflye,
saa var det fornødent at holde hende vel forvaret; hvorpaa
hun sagde, at hun endda vilde arbeyde paa at
practisere sig løs. Dommerne giorde hende utallige Spørsmaal, og
blant andet spurte, om hun vilde lade Kirken dømme om hendes
Inspiration. Hun svarede dertil, at hun var forvisset om, at
hendes Aabenbaringer vare Guddommelige. Dette Svar blev optaget
ligesom hun negtede at underkaste sig Kirkens Kiendelse, og at
hun derfore kunde ansees som en Kietter. Men, da saadant blev
hende foreholdet, bekiendte hun reent ud, at hun
erkiendte Kirkens Myndighed, og sagde, at, hvis man vilde
skikke hende til Paven, vilde hun underkaste sig hans
Dom.
Da man udi Forhøret gik videre frem, og vilde vide Omstændigheder af hendes
Hendes Opførsel udi Processen.
Aabenbaringer, da gav hun et selsomt Svar, hvilket
P. Daniel tilstaaer at være Beviis paa Fanaticismo, hvis det
er rigtigt anført: Hun sagde, at Michael Engelen havde
aaben|359baret sig for hende, giort hende en
Compliment, og foræred hende en Guld-Krone, som laae forvaret til
Rheims; item, at denne Aabenbaring var skeed udi Erkebispens og
nogle andres Nærværelse, som havde seet den. Fra denne selsomme
Bekiendelse siges dog siden at hun haver afstaaet.
Efterat man havde anført og samlet alle hendes Svar, dømte man hende
at være overbeviset om GUds Bespottelse, Afguderie,
Troldom og Kiætterie, samt Ting som vare hendes Kiøn
u-anstændige, efterdi hun bevæbned udi Mands-Klæder havde
bemænget
Hendes Dom.
sig med Kriigs-Sager. Hvorpaa hun blev
excommuniceret og erklæret Kietter, som burte til Straf
overleveres udi verdslig Øvrigheds Hænder. Derpaa oprettede man
et Theatrum, hvor man udi det heele Folkes Paahør holdt en lang
Tale til hende. Hun brød da ind udi Talen, og sagde, at hun
underkastede sig Kirken og hendes Dommere, og, efterdi man
fandt for godt, at hun ikke maatte forsvare sine
Aabenbaringer, saa vilde hun ey heller meer forsvare dem, helst
saasom de Aander, som havde talet med hende, havde forsikkret
hende om Befrielse, hvorudi hun nu saae sig at være bedragen.
Derpaa giorde hun i alles Paasyn en offentlig Abjuration,
hvilken hun undertegnede. |360
Dette er saaledes bleven anført: Men man kand ikke være forvisset om
Protocollens Rigtighed, helst eftersom de
Engelsksindede Dommere intet heller ønskede end en saadan
Bekiendelse: hvorvel, endskiønt hendes Ord have været saadanne, som
sagt er, saa bevises deraf intet Bedragerie: Men enten at hun
haver villet giøre saadan Bekiendelse, efterdi Dommerne saa
vilde have det, eller og at hun bona fide havde troet en
guddommelig Indskydelse, som hun siden merkede at være en Illusion.
Hun forlod derpaa sine Mands-Klæder, som hun tilforn
ikke havde villet aflegge, tillod ogsaa at afskiære sit Haar,
som var klippet paa Mandsviis. Men Dagen dereftter fandt man
hende i Mands-Klæder igien, og gav hun da tilkiende, at, hvad hun
for Retten
Hendes Execution.
havde sagt, var alleene af Frygt for Straf. Derpaa
blev hun erklæret en haardnakked Synderinde, og dømt til at
brændes, hvilket ogsaa skeede: Og lode de Engelske publicere,
at hun nyeligen for hendes Død giorde en nye
Abjuration.
Saadant Endeligt fik denne forunderlige og heroiske Pige, som havde
været Aarsag
Betænkning herover
til Frankriges Frelse. At de Engelske have
skiemmet sig ved denne Mishandling, vise de mange Forsvars
Skrifter, som de lode komme for Lyset for at retfærdige deres
Gier|361ning : Det er uvist, hvordanne Domme der
paa samme Tiid fældtes ove disse Forsvars-Skrifter; det seer man
alleene, at nogle Aar derefter blev tvivlet om Sagens
Rigtighed, og Paven selv holdt for, at La Pucelle kunde falskeligen
have været beskyldet. Pave Calixtus 3. lod 24 Aar efter hendes
Død paa hendes Moders og tvende Brødres Forlangende udstæde
Ordre til Processens Revision, hvilken saaledes blev
fuldført.
Erkebispen af Rheims og Biskopen af Paris, som af Paven dertil vare
beskikkede, lode Breve udgaae, at alle de, som havde nogen
Kundskab om, hvad som herved var passeret, skulde møde til en
vis Dag udi Erkebispens Sal, for der at vidne, hvad de vidste
enten for eller imod La Pucelle. Der indfunde sig da adskillige
Personer, som havde Kundskab om Processen. Adskillige
Falskheder bleve da efter de Franske Skribenteres
Sigelse aabenbarede, og mange Vidnesbyrd bleve aflagde om
hendes Uskyldighed og Processens U-orden. Hvilket altsammen, da
de Pavelige Commissarier
havde hørt, casserede de alt, hvad som havde
været sluttet mod hende, erkiendende
Processens Revision efter hendes Død.
hende fri for alle tillagde Beskyldninger.
Videre blev siden anordnet, at man til Rouen skulde holde en
Procession samme Dag, paa|362 hvilken Dommen
havde været falden mod hende, og Dagen derefter en anden Procession
paa Torvet, hvor hun var henrettet, iligemaade at man skulde
opreyse et Kors, som til Beviis paa hendes Æres
Erstattelse.
Dette skeede udi det Aar 1456. Sentensen blev kundgiort over heele
Frankriig, og oprettede man hende siden en Støtte udi Rouen,
som endnu sees. Ved denne sidste Sentens meene mange, at Munden
er tilstoppet paa alle hendes Fiender: Jeg for min Part dømmer
hverken pro eller contra herudi, men siger alleene dette, at man
ikke kand forlade sig hverken paa den første eller
sidste Examen, eftersom den første skeede af hendes Fiender, og
den anden af hendes Venner. Rapin udi hans Engelske Historie
dømmer om den heele Sag saaledes: Ingen kand negte, at denne Pige
jo haver giort store Bedrifter, og at hun jo haver satt Mod i
nogle og Skræk i andre. Men de Franske tilskrive GUds Magt, de
Engelske derimod Fandens Konster alle de
Rapins Betænkende derover.
underlige Ting, som hun haver forrettet. Hvem skal
man nu herudi troe? maaskee begge Partier vildfare, og at man
kand give den 3die Aarsag hertil; nemlig, at hendes
Aabenbaringer vare ikke uden Inventioner og overlagde Ting for at
sette Mod i de nedslagne Fran|363ske ; thi
at saadant haver lykket, vises af mange Exempler udi Historien.
Saavidt denne fornuftige Skribent, hvilken haver giort en særdeles og
omstændig Dissertation herover. Jeg for min Part er af de
Tanker, at denne Pige virkeligen
Autors Tanker.
haver været fanatisk, og bildet sig ind at have
haft guddommelige Aabenbaringer, og at det Franske Hof haver
betient sig deraf for at sætte Mod udi Almuen; thi det er
vanskeligt at fatte, hvi man skulde udvælge en ung Bonde-Pige til at
spille en saa selsom og vanskelig Rulle, og bestyrkes
jeg udi de Tanker, efterdi udi alle hendes Gierninger
fremskinner en Candeur og Simplicitet, hvilken haver meer
Overeensstemmelse med Fanaticismo end med List og
Underfundighed. |364
ANTOINETE DE BOURIGNON.
Denne bekiendte Jomfrue, som jeg i Henseende til hendes
Aabenbaringer, Kydskhed, Dristighed og Forfølgelser
haver fundet for got at sammenparre med La Pucelle d’Orleans,
Antoinettes Hekomst.
er fød til Ryssel Aar 1616 af en
Kiøbmand ved Navn Johan Bourignon og Margareta Beckwart. Hun
haver været een af de devote Personer, som haver paastaaet
særdeles Aabenbaringer, og derfore er regnet blant Enthusiaster
af
samme Seculo. Saadant vises af den store Mængde af
Skrifter, som hun haver efterladt sig, hvilke give tilkiende
selsomme Sindets Qvaliteter. Hendes Liv og Levnet er beskrevet
udi en særdeles Bog, først paa Fransk og siden paa Tydsk. Og er
samme Bog continueret af den bekiendte Petro Poiret, hendes
store Tilbeder. Men, som samme Skrifter indeholde intet uden
Lovsange, kand man ikke forlade sig derpaa, og derfore
maa gaae en Middelvey mellem de samme og andre Skrifter, som
hendes Fiender have ladet komme for Lyset. Der siges, at hun
blev fød saa hæslig, at hendes|365 Forældre nogle
Dage stode udi Tvivlsmaal, om de skulde qvæle hende som et Misgeburt,
eller om de skulde lade hende leve: Men, som denne Hæslighed
strax efterhaanden formindskedes, besluttede man at
conservere hendes Liv. Da hun endda
Hendes Opførsel i Barndommen.
ikkun var 4 Aar gammel, merkede hun allereede, at
de Christne levede ikke efter deres egen Lærdom: Og var det
derfor, at hun bad, at man maatte føre hende til de Christnes
Lande, saasom hun meenede sig der ikke at være. Hun vidner selv, at
hendes ældste Søster vilde forlede hende til all slags
Forfængelighed, saa at hun derfore levede misfornøyed udi
hendes Forældres Huus, og var intet, som plagede hende meer, end det
Forsæt man havde taget at gifte hende.
Aarsagen til den Afskye hun havde for Giftermaal var eendeel den onde Skiæbne
Hendes Afskye for Ægteskab.
hendes Moder havde haft i Ægteskab, eendeel ogsaa
hendes særdeles rare Kydskhed, og efterdi hun vilde skille sig
fra alt det, som var kiødeligt for at foreene sig med GUd
alleene: Og var det ved saadant Principium hun holdt stivt sin heele
Livs Tiid, hvilket foraarsager, at hun af nogle er
holden for en selsom Enthusiast, af andre derimod som en
hellig Jomfrue og fast meer end et Menneske, og er det udi den
første Henseende Gotfried Arnold ikke haver taget i Betænkning
at udbreede hendes Ære; thi det er|366 samme
Mand nok, at en bliver lastet af de fleeste for at giøre ham til en
Helgen: Saa at endogsaa Fanden efter det Principium kand blive en
god ærlig Mand, eller i det ringeste ikke saa ond, som
de slemme Orthodoxi afmale ham: Dette siger jeg ikke for at
sætte Klik paa denne Jomfrue, hvilken kand have vildfaret udi
en god Intention, men alleene for at vise Aarsagen, hvi man
ikke kand forlade sig paa saadanne Panegyristers
Vidnesbyrd.
Men for at komme til Historien igien, da u-anseet den Afskye hun lod
see for
Hendes Flugt.
Ægteskab, gav dog hendes Fader Ægteskabs Løfte paa
hende til en Fransk Mand. Men, da Brøllups-Dagen var for
Haanden, tog hun en Paaske-Dag udi det Aar 1636 Flugten. Hun
havde da forklædet sig som en Eremit, og reysede saa langt bort
som hun kunde. Men, saasom det udi en vis Landsbye, hvor hun
var kommen, rygtedes, at hun var en forklædt Jomfrue, blev hun
anholden, og stod hun da fare for at miste sin
Jomfruedom, efterdi hun faldt udi en Krigsmands Hænder, hvilken
vilde forføre hende, saa at det var ikke uden med stor Nød, at
hun blev reddet. Samme Krigsmand
hedte Jean de St. Saulieu. Han var en Bonde-Søn
og en arrig Skalk, om man skal troe, hvad udi hendes Levnets
Beskri|367velse derom er anført. Den samme
stillede sig an som han var ligesaa devot som hun selv, og ved
aandelige Taler insinuerede sig hos hende. Den første Gang
han talede med hende, førte han sine Ord som en Prophet, dog
med saadan Modestie, at han lod hende Frihed at troe hvad
hun vilde. Udi den anden Samtale stillede han sig an som en, der
havde Aabenbaringer, og som ofte talede med GUd. Efterat han
saaledes havde insinueret sig, begyndte han at tale om
Elskov: Men, da han merkede, at hun fortørnedes derover, lod
En Kriigs-Mand søger at forføre hende.
han som han fortrød derpaa, hvilket foraarsagede,
at han forligede sig med hende igien: Men dette varede ikke
længe, førend han giorde nyt Forsøg, hvilket gik saa vidt, at
han vilde tage hende med Vold, hvilket sees af hendes egne Ord, saa
lydende. Han var udi mit Kammer undertiden saa importun, at jeg
maatte bede mine Piger holde Vagt over ham, og ikke at indlade
ham oftere; thi han kom sommetider med en Kniv udi Haanden,
hvilken han satt mig for Struben, hvis jeg ikke vilde
fyldestgiøre hans Begiærlighed: Hvorudover jeg omsider maatte søge
Hielp hos Øvrigheden rc.|368
Af dette sees, at den Hæslighed, som hun havde ved Fødselen, maa være
gandske forsvunden; thi det var ikke den eeneste Gang hun
saaledes var fristed. Man seer, at hun iligemaade nær ved
Ryssel var heftig eftersat af en anden ung Person, hvilken
søgte at bestorme hendes Huus, hvorudover hun og lod anholde om
Hielp hos samme
Nye Fristelse.
unge Persons Farbroder, hvilken drev ham ud af sit
Huus. Men dette forbittrede ham saaledes, at han med en Flint
skiød igiennem hendes Kammer for at jage Skræk udi hende: Og,
saasom han merkede sig intet derved at vinde, lod han udspreede,
at han havde ægtet hende: Hvilket saaledes forargede devote
Folk, at Præsterne maatte paa Prædikestoelene give tilkiende,
at saadant var hende af Ondskab paadigtet.
Men for at komme til den første Fristelse igien, da frelste Præsten
paa Stedet hende fra videre Fare, og saasom man merkede en stor
GUdsfrygt hos hende, gav han saadant tilkiende for Erkebispen
af Cambraj, hvilken, efterat han havde examineret hende,
raadede hende fra det eremitiske Levnet, og formaaede hende til at
begive sig til hendes Forældres Huus igien. Men hun var neppe
tilbage kommen, førend hende blev giort nyt Forslag om
Ægteskab, hvilket foraarsagede, at hun anden Gang flygtede.
Hun begav sig|369 da til bemeldte Erkebisp, og af
ham erholdt Frihed til at stifte et lidet helligt Societet paa
Landet med nogle andre af hendes devote Søstre, men han raadede
hende siden derfra igien.
Efter den Tiid levede Antoinete mange Aar udi Eensomhed, førende et
meget ordentligt og simpelt Levnet: Hun havde besluttet
at sige sig fra all sin Fæderne-Arv; men betænkede sig igien,
hvoraf saavel som af een og anden Opførsel man seer en
Vankelmodighed, som gemeenlig findes hos
Enthusiaster, eller dem som ere af en melancholisk Devotion.
Hun fik Aar 1653 Direction over et Hospital, antagende St.
Augustini Orden og Klædedragt. Det Kloster, hvorudi hun da levede,
kom udi
Hun beskyldes for Hexerie.
et slet Rygte, saasom alle de Lemmer, som derudi
vare, bleve mistænkte for Hexerie, og at staae i Forbund med
Fanden: og blev Antoinete, som var Klosterets Forstanderske,
ikke fri for samme Mistanke; der udsprededes over alt, at
Societetets Directrice var en Hexe: Hvorudover hun og blev
citeret og forhørt af Øvrigheden udi
Frikiendes.
Ryssel. Hun fralagde sig da denne Beskyldning, og
igiendrev med Fynd alt hvad som hende var forekastet. Men, for
ikke at underkastes videre Fortredeligheder der paa Stedet,
retirerede hun sig til Gent. |370
Det var udi denne Stad hun ankom udi det Aar 1662, hvor hendes
Enthusiasmus ret for Alvor yttrede sig, og hvor hun begyndte
at øve et Apostolisk Embede ved at giøre Mennesker ved
Igienfødsel til GUds Børn, saa at det maatte hede, at hun
ligesom lavede til Barsel, og udstod samme Piine som Barsel-Qvinder
for at føde saadanne aandelige Børn. Den bekiendte Christianus
Corthius, som siden blev hendes bestandige Tilhænger,
var en af de første, som hun udi denne aandelig Barselseng
Hendes Enthusiasmus.
avlede. Der foregaves, at hendes
Barsel-Smerte var større og mindre, ligesom hendes Gierning
giorde meer og mindre Virkning hos den, som skulde igienfødes,
hvilket gav Anledning til det skiemtsomme Indfald af en vis
Archidiacono: da han engang var udi Selskab med Antoinete og
bemældte Corthio. Thi, da Corth bevidnede, at det
havde kostet hende meer at føde ham end en anden, ansaae
Archidiaconus ham leede, og, saasom han, nemlig Corth, var
tyk og feed, sagde han: Det er ingen Under, at eders aandelige
Moder haver fød eder med større Pine end en anden, eftersom I
er et saa tykt og corpulent Barn.
Corth siges trende gange af GUD at have været advaret om en Ting, og
truet|371 med Straf, hvis han det ikke
efterlevede, nemlig, at udtørre den Øe Nordstrand udi Holsten,
som Vandet havde overskyllet, og der at stifte Boelig for dem, som
for GUds Navns Bekiendelse vare forfulgte, og, saasom han holdt
for, at Jansenisterne vare
Hendes Discipel Corthius.
saadanne forfulgte GUds Børn, inviterede han dem
fra adskillige Lande til samme Øe, hvorpaa han havde anvendt
store Penge, og derudover erhvervet sig Tiende-Rettighed, samt
en stor Deel af Øen til Eyendom. Eendeel deraf solte han til sin
aandelige Moder Antoinete, eller som andre sige, gav hende
til Foræring, hvorudover hun udi det Aar 1668 tog sig for at
reyse did hen, efterat hun udi Amsterdam havde publiceret det
Skrift kaldet Verdens Lys. Men hun opholdt sig med sin kiære
Discipel længer udi Amsterdam end hun havde tænkt.
Det var udi Amsterdam at hun havde Visiter af adskillige Personer, af
Propheter og Prophetinder, skiønt ingen fandtes ret villig
til gandske at antage hendes
Lærdom: Det sytes ogsaa, at hun ingen Lyst havde at
foreene sig udi Meeninger
Hendes Lærdom og Opførsel i Amsterdam.
med nogen, og var det derfor, at alle Secters
Haand var mod hende, ligesom hendes Haand var mod alle: thi
alle indtil Qvækere skreve mod hende. Den bekiendte Laba|372die søgte at sætte sig ned med hende udi
Nordstrand, men hun vilde ikke antage hans Tilbud. Udi den
Samtale, som hun havde med nogle Carthesianer, skildtes begge
Parter misfornøyede fra hinanden, og det ikke uden
Aarsag, saasom deres Principium var at betiene sig af
Naturens Lys udi Tings Eftersøgning, da hun derimod rettede sig
efter hendes egen Imagination og Aabenbaringer, og derfore holdt
Carthesianismum for det værdste og fordærveligste Kietterie,
som nogen Tiid var kommen i Verden; ja et Atheisterie eller en
Forskydelse af Gud, i hvis Sted blev satt Menneskets
fordærvede Forstand.
Hun udgav ellers adskillige Bøger til Amsterdam, foregav sig at have idelig
Hendes Aabenbaringer.
Omgiengelse med GUD, og ved Aabenbaringer at
erhverve Kundskab om mange hemmelige Ting, og var det da at hun
havde de bekiendte Aabenbaringer om vor første Fader Adam,
nemlig, at han for Syndefaldet var baade Mand og Qvinde. Hun
syntes udi en Forrykkelse at see, hvorledes Adam da var
skabt, og hvorledes han uden Medhielp kunde forplante
Verden.
Hendes Discipel Corth døde udi det Aar 1669, erklærende hende sin
Arving. Men denne Arvedeel foraarsagede hende mange|373 U-leyligheder; thi, saasom derpaa heftede
adskillig Gield, blev hun derudover indvikkled udi adskillige
Processer.
Hun forlod Holland udi det Aar 1671, for at begive sig til
Nordstrand, og lagde hun sig da et Bogtrykkerie til,
publicerende Bøger paa Tydsk, Hollandsk og Fransk. Men, ligesom
hun skrev mod andre, saa glemte andre ikke at skrive imod hende,
antastende saavel hendes Lærdom som Levnet. Dette satt det
heele Land udi Bevægelse, og foraarsagede, at Fiscalen udi det
Aar 1674 tog hendes Bogtrykkerie fra hende.
Hendes Avantures udi Slesvig og Holsten.
Udi Flensborg ophidsedes Almuen saaledes mod hende,
at den skieldede hende offentligen for en Hexe, hvorudover hun
tog hemmeligen Flugten derfra. Udi hendes Herberg blev funden
en stor Mængde Bøger, som efter Kongel. Befalning paa Torvet
bleve brændte, tilligemed nogle haarde Skrifter mod Øvrigheden,
hvilke hun ved Conradum Hasium havde ladet overgive til den
øverste Borgemester Lorentz Faust. Hvor hun siden kom,
blev hun forfulgt udi Holsten, saa at hun omsider blev tvungen
gandske at forlade Landet, og at retirere sig til Hamborg. Der var
hun dog ikke længer udi Sikkerhed, end til man fik hendes
Ankomst at vide. Men, da man derom blev underrettet, søgte man
at bemægtige sig|374 hendes Person. Og havde det
da maa skee gaaet hende ilde, hvis man havde faaet hende udi Hænder.
Hun holdt sig derfor nogle Dage udi Skiul, og derpaa
begav sig til Ostfriisland, hvor hun nød Beskyttelse hos en
fornemme Herre. Men, saasom hun ikke kunde holde sig nogensteds
roelig,
Hendes Forfølgelser og Død.
opvakte hun ogsaa der Forfølgere mod sig:
hvorudover hun udi det Aar 1680 reysede til Holland. Endeligen
satt hun sig ned udi Franeker, hvor hun samme Aar døde.
Dette er et kort Begreb af denne selsomme Jomfrues Historie, hvoraf
man seer, at hun var een af de største Enthusiaster udi forrige
Seculo, og at hendes Levnet og Opførsel tiener til Beviis paa
det, som jeg paa andre Steder haver antegnet om Fanatiske
Folk, at ingen er meer ivrig udi at forplante deres Lærdom,
og at paatrænge den andre end de samme, da de dog af alle
Secter ere mindst berettigede dertil, saasom Grundvolden
til deres Lærdom er guddommelig Indskydelse, og alle
Argumenter, som tages af Fornuftens Lys, af dem forkastes. Man
kand pardonnere hende i Henseende til hendes Vildfarelser,
efterdi hendes heele Liv viser, at hun fuldkommeligen
haver været forsikkret om hendes Lærdoms Rigtighed: Men man kand
ingen|375 mild
Betænkning over hendes Levnet og Lærdom.
Dom fælde over hendes Hidsighed, hvorved hun satt i
Bevægelse Stæder og Lande, saa at hun blev anseet hvor hun kom,
som en Freds Forstyrrerske. Det er troeligt, at man havde ladet
hende indslutte, hvis hun havde levet længere: thi den, der med
Bitterhed taler og publicerer Skrifter mod Øvrighed og mod
alle ved Love stiftede Religioner, kand og bør ikke
tolereres udi et Societet.
Antoinete de Bourignon haver selv beskrevet hendes Levnets Historie
udi tvende Bøger, hvoraf den eene befatter hendes indvortes,
den anden hendes udvortes Levnet. Hendes Lærdom drev adskillige
Mænd saavel her i Landet som paa andre Stæder til at skrive
imod hende, og forsømte hun og hendes Tilhængere ikke at besvare
dem; saa at hendes heele Liv er en Kiæde af Krige og
Feltslag, og at man kand sige om hende det, som er sagt om
Tamerlan, at Sværdet aldrig var stukket i Skeeden; Her i Landet
skrev mod hende først den bekiendte Knivsmed udi Altona Johan
Berkendal: Wahre Abbildung Antoinete Bour. aus ihren eignen
Schrifften. Item, nochmahlige Abbildung derselben, aus J.
Conr. Hasen Extract ihrer Schmach-Schrifft. Begge
disse Skrifter besvarede hun til Husum med et Skrift kaldet:
Skrifter mod hende.
Ge|376zeugniss der Wahrheit,
gegeben durch eine grosse Anzahl glaubwürdiger Leute in 24 Briefen
und 60 Testimonien über dass Leben, Sitten, Tugenden und
Schrifften Y. Antoinete de Bour. von dero Kindheit an bis auff
jetzige Zeit zur Vernichtung der Lügen Joh. Berckendals
Siechentrösters zu Altona, ausgegeben: hvorimod
bemældte Berckendal skrev: Die dritte Abbildung Ant. de Bour.
aus ihrem Zeugniss der Wahrheit, daraus zu sehen, dass sie je
länger je ärger werde. Petrus Ivon, som var Hoved for de saa
kaldne Labbadister udi Altona, skrev iligemaade tvende Bøger
mod hende. Jeg vil forbigaae at tale om andre, hvis Tall er
stort; Thi, saasom hun ikke bandt sig til nogen særdeles Sect, saa
havde hun alle Secter paa Halsen.
Det er vanskeligt at vise hendes Religions Systema, saasom udi hendes
Lærdom
er inget Sammenhængende, men alting efter hendes egen
Foregivelse flyder af umiddelbare Aabenbaringer: Hvad som
opvakte de største Forfølgelser mod hende var dette, at hun
holdt for, at den rette Christen Kirke var reent uddød, og at man
maatte forlade de brugelige Dyrkelser og Kirke-Skikke. M. Bayle,
som jeg meest haver|377 fulgt udi denne Historie,
siger, at hun havde dette tilfælles med andre Devote, at hun var
Adskillige Domme over hende.
avindsyg og fuld af Galde. Seckendorf siger, at man
seer af hendes Skrifter, at hun haver været haard, vredagtig og
u-roelig; saa at de, som nøde hendes Omgiengelse, havde 1000
gange forladt hende, hvis de ikke havde havt saa stor
Taalmodighed: og virkeligen af alle de Personer, som fulgte
hendes Lærdom, vare der ikke uden 4re som hun vilde have hos
sig. Det gik denne Jomfrue som alle dem, der ere plagede
med den sorte Galde, at de confundere Sygdom med Dyd,
Melancholie med Gudsfrygt, og Vrede med Iver og Rettens
Haandhævelse; Thi, naar man bebreidede hende slige Feyl,
søgte hun at forsvare sig med den Iver, som Propheter og
Apostler havde ladet see.
Det er ellers merkeligt, at med alle de Fortredeligheder hun udstod,
hun syntes neppe at have naaet fyrretyve Aar, da hun
dog havde tredsindstyve, og havde hun aldrig betient sig af
Briller, saa at det synes at have gaaet hende som visse Mennesker,
hvilke fødes og trives af Chagrin. Man haver merket, som noget
særdeles, at saavel ved hendes Fødsel som ved hendes Død en
Comete lod sig see: Hendes Tilhængere have forklaret saadant
som Tegn og Beviis|378 paa hendes Hellighed og
Prophetiste Embede: Men, hvis Cometer giøre saa store og
vidtløftige Reyser for at tilkiendegive smaa Hændelser paa
Jorden, og, hvis Mennesker deraf kand giøre Udtydninger om
tilkommende Ting, saa kand disse Cometer heller have givet
tilkiende, at den Christne Kirke vilde foru-roeliges af denne
oprørske Jomfrue; thi efter de almindelige Meeninger, saa ere
Cometer GUds Riis, som true med Uheld.
Jeg haver viset, at denne Antoinete vilde ikke slaae sig til nogen
Religions Sect, saasom hun holdt for, at de alle vare med
falsk Lærdom besmittede; hvorudover hun ophittede nye Religions
Artikle, og stiftede en Samqvem af adskillige Folk, som hun ved
sin Lærdom saaledes havde forblindet, at de ansaae hende ikke som
deres Lærerinde, men dyrkede hende fast som en Gudinde. Dog
blev hun af adskillige formedelst hendes Bitterhed og
Vredagtighed forladt: De, som med Bestandighed holde hendes
Partie, var Conrad Hase og ovenomtalte Christian Corth: Af dem
bliver hun ophøyet over alle Mennesker; thi nu bliver hun
kalden de Troendes Moder, nu den Catholske Verdens Lys, nu en
Qvinde uden Synd, helligere end Jomfrue Maria selv, begaved med
høyere Kundskab udi guddommelige og men|379neskelige
Ting end Propheter og Apostler, Christi Brud beklædet
med Solens Straaler, omtalt udi Salomons Høysang og andre
Skriftens Bøger. Ikke at tale om andre Æres Titler, som
bleve hende tillagde. Hun selv havde stor Ambition og
høye Tanker om sig selv, berømmede sig af sine høye
Aabenbaringer, foregivende sig at have en prophetisk Aand, og
hendes Skrifter at være af den Hellig Aand dicterede, hvorfore hun
og vilde, at man skulde agte dem høyere end Skriften selv. Hvad
sig anbelanger hendes andre underlige Meeninger i Religionen,
da beskyldes hun for at have forkastet den Christne
Troes Fundamenter, foragtet GUds Ord, og negtet Sacramenternes
Fornødenhed. Men man kand sige, at det er vanskeligt at udleede
af hendes Skrifter alt, hvad hun beskyldes for, tvertimod den
Bekiendelse, som hun 1675 overgav til Øvrigheden i Slesvig,
synes at befrie hende for adskillige paalagde Lærdomme. Udi samme
Bekiendelse giør hun saadan Erklæring:
Hendes Troes Bekiendelse.
1. Jeg er en Christen og troer alt, hvad en sand Christen bør at
troe.|380
2. Jeg er døbt udi Navn Faders, Søns og Hellig Aands.
3. Jeg troer de tolv Hovedstykker udi den Apostoliske Troe, og tvivler om intet Stykke derudi.
4. Jeg trover, at JEsus Christus er en sand Gud og et sandt Menneske, ja at han er Verdens Frelser.
5. Jeg troer Evangelium, de hellige Propheter og den gandste Hellige Skrift, saa vel det Gamle som det Nye Testamente.
2. Jeg er døbt udi Navn Faders, Søns og Hellig Aands.
3. Jeg troer de tolv Hovedstykker udi den Apostoliske Troe, og tvivler om intet Stykke derudi.
4. Jeg trover, at JEsus Christus er en sand Gud og et sandt Menneske, ja at han er Verdens Frelser.
5. Jeg troer Evangelium, de hellige Propheter og den gandste Hellige Skrift, saa vel det Gamle som det Nye Testamente.
Paa denne Bekiendelse er intet at sige. Müller udi hans Cimbria
literata vidner ogsaa, at hun var Orthodox udi den Artikel om
den hellige Trefoldighed. Men ingen kand negte, at hun
jo paastod idelige himmelske Aabenbaringer, at hun med
Bitterhed talede mod all udvortes Guds Tieneste, at hun giorde
selsomme Forklaringer over Skriften, og sees hendes underlige
Meening om Adam, nemlig at han for Syndefaldet var baade Mand
og Qvinde klarlig udi|381 hendes egne Skrifter.
Hvad, som meest kand legges hende til Last, var hendes yderlige
Begiærlighed til at dogmatisere, og det med største
Bitterhed, saa at hvor hun kom, bleve Provincier og Stæder
satte i Fyr og Flamme. Og var dette Hoved-Aarsagen til de mange
Forfølgelser, hun maatte udstaae.|382
Sammenligning.
At disse tvende Jomfruer her ere sammenparrede skeer alleene af den
Aarsag, at de Begge kand regnes blant store
Enthusiaster; thi der er imellem dem i det øvrige liden
Overeensstemmelse, saavel i Henseende til deres andre naturlige
Egenskaber, som til deres Bedrifter. Den Første var u-lærd og
fornuftig, den Anden høylærd og gal. Den Første synes at være
dannet til at reise og opbygge, de Sidste til at forstyrre
og nedbryde. Begge havde en heftig Imagination, som
gik indtil virkelig Fanaticismum. Men den Første vidste ved
en naturlig Skiønsomhed at dirigere sin Affect saaledes, at
den blev til Nytte og Fordeel: Da den Anden af Mangel paa
naturlig Skiønsomhed gav sin Imagination Tøyelen, saa at der
udaf intet avledes uden lutter Monstra og vanskabte Meeninger,
som sigtede til intet uden at forurolige Stæder og
Lande, saa at hun i hendes Tiid kunde ansees, hvor hun kom, som en
Strids Basune, og derved haver viset, hvad Forskiæl der er
imellem at være lærd og at være klog: Den Førstes Enthusiasmus
var derfor ligesaa nyttig for Staten som den Sidstes var
skadelig for Kirken. Begge havde vel Fiender og Censores. Antoinete
førte Kriig fast med det heele meneskelige Kiøn, og havde ikke
uden nogle faa Venner, hvilke vare ligesaa galne som
hun selv, og hvoraf den største Deel omsider forlod hende. La
Pucelle derimod var alleene forhadt af den Engelske Nation; af alle
andre Folk derimod var anseed som en Heroinde, og af de Franske
som en miraculeuse og inspirered Jomfrue. Antoinete er udi
Historien bleven ligesaa meget bekiendt af hendes
Vankelmodighed og Ustadighed som La Pucelle af hendes Bestandighed.
At den Sidste havde bedre|383 Endeligt
end den Første, er ikke at tilskrive Personerne men Hændelser.
Det store Navn La Pucelle haver efterladt sig udi Historien,
den Æres Støtte, som hende efter Døden blev oprettet, og den
paafuldte Befrielses Dom viser, at hun havde fortient bedre
Endeligt, og at den haarde Execution, som hende overgik, er
heller en Plet paa det Engleske Folks end paa hendes egen
Reputation. De almindelige slette Domme derimod, som
Posteriteten haver fældet over Antoinete, viser, at hun som en
almindelig Freds Forstørrerske havde fortient slettere Endeligt end
det hun fik. Begge vare af en hidsig Complexion: Hos den Første
var saadan Heede, som er Tønder til Tapperhed og Heroiske
Gierninger: Hos den Sidste derimod saadan, som føder Bidskhed
og Morositet: Hvorudover man og hos Hin fandt en Bravoure
blandet med Venlighed og sociabel Omgiængelse; da
derimod dennes Iver stedse var geleydet med Misantropie og
Bitterhed. Begge berømmes af Kydskhed: Begge fortiene ogsaa den
Roes; saasom de lode sig see lige stærke at imodstaae
Fristelser: Det er troeligt, at Begge have været slagne med en
Enthusiasmo, og at de derfore Begge udi godt Forsæt have ageret
guddommelige Gesandtere. Den Første var sig selv altiid
lig, og intet begik, som var hendes antagne Characteer
u-anstændigt. Den anden derimod sagde sig at have vendet Rygg
til Verden, og ligesom ved Ægteskab foreened sig med GUd, og
dog ved Kiøb og Testament tillagde sig Gods og Eyendomme, som
indviklede hende udi vidtløftige Processer.
At Begge tillegges Hexerie, giør ellers intet Skaar udi deres
Reputation, men foraarsager heller, at man kand fatte
høye Tanker om dem, saasom habile Personer og Hexemestere
gemeenligen af Almuen confunderes sammen: At man gav den
Orleanske
Pucelle saadan Characteer, er nogenledes let
at be|384gribe , efterdi hun ikke alleene
foretog sig høye og efter Anseelse fast ugiørlige Ting, men endogsaa
lykkeligen fuldførte dem. Derimod seer man ikke, af hvad
Anledning man kand have haft Antoinete mistænkt for Hexerie;
thi hun giorde intet Vidunder, hendes Lærdom havde ey heller
nogen synderlig Fremgang: Tvertimod hun giorde sig alle Secter
fiendske, og omsider sin Tilhængere afspændige.
Af Ovenanførte sees, at paa den Første udi alting sættes høyere
Priis end paa den Sidste. Det eeneste, som kand give Antoinete
nogen Fordeel, er dette, at hun ikke er eller vel kand være
mistænkt for Bedragerie; thi det er klart, at hun af en stærk
Melancholie, som hun af Mangel paa nogen Kundskab haver confunderet
med en hellig og Apostolisk Nidkierhed, er dreven
til at giøre saa mange og store Ophævelser. Hvad La Pucelle
derimod angaaer, da er det endnu ikke en gandske klar og
udgiort Sag, om hendes Enthusiasmus var virkelig eller simuleret:
Tvistigheden bliver endnu fortsatt mellem de Engelske og
Franske: De Første holde hende for en Bedragerske, de Sidste
for en af Himlen inspirered Jomfrue. Ingen af begge
Nationer kand herudi være beqvemme Dommere, saasom Begge af
patriotisk Iver ere partiske. Den gaaer sikkerst, som tager
Middelveyen, og dømmer herom saaleds, at Medynk over Landets
ælendige Tilstand optændte hos hende en Iver, hvoraf avledes en
virkelig Enthusiasmus, og underskriver jeg gierne
saadan Dom.