|318
Epistola CCCXC.
Til * *
Min Herre forlanger af mig, at jeg vil foreslaae ham en Person til hans Børns
Information. Det er en Commission, som jeg nødigen paatager mig: thi en
Informators Embede er af større Betydelse, end som man gemeenligen troer. De
fleeste see kun efter Lærdom, meenende det at være nok, naar Personen ellers
derforuden ingen Feyl og Laster tillægges. Lærdom er vel fornøden; men jeg regner den
ikke blandt de Hoved-Qvaliteter, som udfordres af en Skolemand. Jeg seer
fornemmeligen efter saadan Person, som er begaven med Skiønsomhed og Moderation.
En som besidder disse tvende Egenskaber, kand med en maadelig Lærdom udvirke langt
meere, end den Sprænglærdeste Person, som er at finde paa et heelt Universitet.
Lærdom og Viisdom ere tvende differente Qvaliteter; thi Erfarenhed viser, at een
kand være lige saa ufornuftig, som han er lærd: hvoraf flyder, at en Sprænglærd
Informator, der ikke haver Skiønsomhed nok til at udforske en Discipels Naturel,
spilder Tiden ved at oplære ham i de Ting, som han siden skal forglemme. Hoved-Posten er her,
som udi Bygnings-Konsten, at examinere Grunden, førend man opretter Bygningen.
Naar dette med Skiønsomhed i Agt tages, og et |319hvert Barns
Egenskab, Tilbøyelighed og naturlige Pund udforskes, førend det settes paa den Rende-Bane,
som fører til Maalet, kand ikke andet ventes end lykkelig og hastig Fremgang.
Men de fleeste Informatores tage saadant ikke i Agt: Fast enhver setter den Information,
som han selv i sin Skolegang haver havt, til Model for en anden, ey eftertænkende, at Arbeydet maa
rette sig efter Materien, og at der maa bruges andre Instrumenter til at danne et Billede af Træ end af Staal. Handverks-Mænd, Konstnere,
Ager-Mænd &c. have alle saadant nøye for Øyne: En Bygnings-Mester examinerer
Grunden, førend Bygningen anlegges, og seer til, at hver Steen bliver sat paa det
Sted, hvor den best passer sig til; En Konstner betragter Materien, førend han legger
Haand derpaa; og en Agermand retter sig ikke blindt efter, hvad hans Formand
haver giort: Han efterforsker Jorden, til hvilken Sæd den er beqvem. Naar jeg
finder Jorden ikke at være beqvem for Hveede eller Rug, saaer jeg derudi Byg eller
Havre. Med et Ord: Alle tage saadant nøye i Agt. Alleene de, som Ungdommens
Information er betroed, og hvis Embede er at danne Mennesker, confundere det
eene med det andet; hvilket foraarsager, at unge Mennesker udi deres Skole-Gang
paasættes en Skikkelse, som ikke passer sig til deres Natur, og at de derfore maa reduceres
til en raa Materie igien, og omstøbes udi en anden Form. Saadant have
visse Regentere og Lovgivere søgt at forebygge, og derfore have forordnet
Øvrigheds-Personer i hver Stad |320at
have Opsigt med Ungdommens Optugtelse, og at see til,
at et hvert Barn blev sat paa en beqvem Post, og oplært i det Studio, hvortil Naturen
havde dannet det. Denne herlige Vedtægt berømmes hos de gamle Ægyptier,
Persianer og Lacedæmonier; og tage Chineserne endnu saadant nøye udi Agt;
hvorved udvirkes, at Ungdommens Tiid bliver ikke unyttigen spildet, og at en hastig
og lykkelig Fremgang i Studeringer udvirkes, efterdi et hvert Barn behøver heller
Tøyel end Sporer udi det Studio, hvortil det haver baade Lyst og naturlig Ævne.
Den anden Hoved-Qvalitet, som udfordres af en Læremester, er Moderation: thi
det er ved Sagtmodighed og venlig Omgiængelse Disciplernes Hierte vindes. Lyst
til Studeringer er en følge af Kiærlighed, som fattes til Lærerne: ligesom Strænghed
og Tyrannie indprænter dem Afskye for at studere. Det Testimonium, som Borgerne udi
den underjordiske Stad gav en Student, der søgte om et Skole-Embede,
er derfore ikke saa ilde grundet, skiønt det i Henseende til Stilen og Formen
foraarsager Latter hos Læseren. Thi Meeningen er: at, hvis en Lærer ikke er behagelig udi
Omgiængelse, og begavet med Taalmodighed og Moderation, tiener han med all sin
Lærdom ikke til Skole-Embede. Ved kiærlige Opmuntringer udvirkes langt meer,
end ved Færle og Riis. Allermeest ere de Skolemestere at laste, der prygle Børn
uden Skiønsomhed og i Utide; det er: revse nogle, efterdi de ikke saa hastigen kand
fatte og lære en Ting, som andre, ey i Agt tagende, at Naturen ikke ud|321deeler de
samme Gaver i lige Grad til alle. Saadan Opførsel, som, desværre, findes hos de
fleeste Lærere, er lige saa daarlig som en Bildhuggers, der bander, skielder og ivrer
sig, efterdi Metal og Steen ere vanskeligere at bringe udi Skikkelse end Træe eller
Vox. Jeg forbliver &c.