Indledning til Det arabiske pulver
fra bogudgaven Holberg · Ludvig Holbergs hovedværker (2016)
Iført slåbrok og kulsort i ansigtet træder komediens adelige hovedperson
Polidor frem på scenen. Han er besat af ideen om at fremstille guld og er
dag og nat beskæftiget med sine eksperimenter. Som så mange af Holbergs
hovedpersoner er han forblindet af en fiks idé – og derfor let at narre.
Det arabiske pulver er på én gang en munter og amoralsk historie om
to skrupelløse svindlere der slipper godt fra det – og en opbyggelig fortælling om en fantast der ender med at genvinde fornuften.
Komedien lægger ud som en rigtig slyngelhistorie. Fuld af professionel
stolthed beretter ærkesvindleren Oldfux for sin gamle kumpan Andreas
om sine mange bedrifter inden for bedrageriets ædle kunst. Guldmageriet skal være hans næste svindlerforretning, og som offer udser de to sig
nu Polidor.
Det vellykkede bedrageri udgør selve plottet: Med påberåbelse af
pseudo-orientalsk lærdom og vrøvle-arabiske formularer lykkes det Oldfux at overbevise den godtroende Polidor om at han behersker kunsten at
lave guld. Hemmeligheden er, som han demonstrerer, et særligt arabisk
pulver. I sin glædesrus sørger Polidor straks for rundhåndet betaling til
de to svindlere, der skynder sig at fordufte. Snart efter viser det sig at det
arabiske pulver, den afgørende ingrediens, er aldeles umuligt at opdrive.
Polidor indser at han er blevet bedraget – og kommer til fornuft.
Men komedien er ikke blot en advarsel mod den form for ensporet
besættelse som Polidor er offer for. Den får også mod slutningen en satirisk brod mod hovedpersonens hykleriske omgivelser. Polidors kone og
tjenestepige, der hidtil har set med jordbunden skepsis på hans alkymistiske eksperimenter, viser sig at være lige så parate til at suspendere
den sunde fornuft da guldmageriet ser ud til at lykkes. Og byens borgere
kappes nu om at vise ham deres venskab. Men da bedrageriet afsløres,
vender de på en tallerken og har igen kun hån tilovers for ham.
Polidors guldmagerieksperimenter – alkymi – var ikke noget særsyn i det
tidlige 1700-tals Europa. Alkymisterne håbede at kunne fremstille guld af
uædle metaller ved hjælp af en særlig substans (der havde lidt forskellige
navne: de vises sten, den filosofiske sten, den store eliksir). Særlig i løbet
af 1600-tallet voksede antallet af omvandrende alkymister, der ofte fandt
vej til fyrstehofferne. En del af disse alkymister var rene bedragere – som
Oldfux – men der var også mange der satte formue og liv til i bestræbelsen
på at fremstille guld.
Holberg har hentet historien i Jakob Bidermanns latinsprogede roman
Utopia (1640), en rejseskildring i romanform som Holberg også lod sig
inspirere af i andre sammenhænge, først og fremmest Jeppe på Bjerget.
Heri findes en anekdote om en guldmager der sammen med sin ven snyder
en adelsmand med samme interesse som Polidor, og det er den historie
Holberg har bearbejdet og udbygget i komediens form.
I begge historier bliver den naive adelsmand eftertrykkeligt til grin.
Men Holberg har givet historien sit eget præg. Hans persontegning er
langt mere detaljeret, ikke mindst portrættet af den skrupelløse Oldfux
der fermt udnytter folks villighed til at lade sig bedrage. Også satiren over
de hykleriske mennesker der omgiver Polidor, er Holbergs bidrag. I sin
omtale af komedien i sit Første Levnedsbrev er det dette aspekt han lægger
vægt på. Her fremgår det også at både han selv og publikum var godt tilfredse med denne lille enaktskomedie. “Det eneste man har at udsætte på
den, er dens korthed”, erklærer han.
Den tidligste kendte opførelse af Det arabiske pulver fandt sted den 2. maj
1724 på teatret i Lille Grønnegade. Det vides ikke hvornår stykket opførtes første gang – det må have været i slutningen af 1723 eller begyndelsen
af 1724. Samme år, 1724, udkom stykket første gang på tryk i andet bind
af den samling af komedier Holberg udgav under pseudonymet Hans Mikkelsen.
Det er dette ældste tryk der ligger til grund for nærværende udgave.