Indledning til Husspøgelse eller Abracadabra
fra bogudgaven Holberg · Ludvig Holbergs hovedværker (2017)
Når katten er ude, spiller musene på bordet – og når den gamle far er på
forretningsrejse, kan sønnen slå sig løs i festligt lag for lånte midler. Men
kun indtil den dag faderen vender hjem, og sønnens tjener med en hastigt
sammenflikket spøgelseshistorie må svindle sig til at få lånet dækket. I
Husspøgelse eller Abracadabra gendigter Holberg en romersk komedie
fra ca. 200 f.Kr. og omplanter den til 1750’ernes København.
Mens Jeronimus er bortrejst, lever Leander det søde liv med middage, vin
og damer sammen med sin ven Octavius og tjeneren Henrik. Fornøjelighederne finansieres af et større lån hos den jødiske ågerkarl Ephraim,
som nu presser på for at få lånet tilbagebetalt. Men da Jeronimus uventet
kommer hjem, truer katastrofen. For at han ikke skal se hvad der foregår
i hans hus, finder Henrik i al hast på at bilde ham ind at det hjemsøges
af ondsindede spøgelser. Og da Ephraim endnu engang dukker op for at
gøre sit krav gældende, påstår Henrik at det drejer sig om penge Leander
har lånt for at købe naboen Leonards hus. I en komisk scene beser Jeronimus nu Leonards hus i den tro at det er hans egen nyerhvervelse, hvilket Leonard jo ikke ved noget om. De to gamle taler forbi hinanden, og
Henrik springer frem og tilbage mellem dem og bortforklarer misforståelserne med stor opfindsomhed.
Da Jeronimus vil til at betale restkøbesummen til Leonard med nogle
guldmønter som han på ikke helt hæderlig vis er kommet i besiddelse af,
handler Henrik igen hurtigt. Han agerer nu selv spøgelse og franarrer den
forfærdede og samvittighedsplagede Jeronimus guldpengene.
Endelig lykkes det Jeronimus med Leonards hjælp at afsløre den rette
sammenhæng. Henrik står til galgestraf og Leander til at blive gjort arveløs – indtil Octavius og Leonard udvirker almindelig amnesti og forsoning.
Det romerske forlæg er Mostellaria, skrevet af Plautus, som var en af
Holbergs yndlingsforfattere. Holberg følger forlægget i mange detaljer.
En række romerske træk der passer dårligt med hjemlige forhold, er således gået med over i hans version, såsom spisevaner, straffemetoder og
boligindretning. Selve handlingsgangen og intrigen er i store træk hentet
i Mostellaria, men Henriks optræden som spøgelset der franarrer Jeronimus guldpengene, er Holbergs eget bidrag.
Med denne lånte intrige hvor den snu tjener udnytter sit lettroende
herskabs beredvillighed til at lade sig binde en spøgelseshistorie på ærmet, får Holberg lejlighed til at udstille overtro og magisk tænkning i sin
egen samtid. Det var et tema der beskæftigede ham gennem hele forfatterskabet, i komedierne mest markant i Hekseri eller blind alarm (1731).
Holberg roste sig selv af at han i Husspøgelse eller Abracadabra ikke
var en slave “af vedtagne regler som alene grunder sig på sædvane og moder”, som han skriver i den selvbiografiske Epistel 447 (1754), men at han
havde turdet skrive komedien helt uden kærlighedsintriger, ja endda helt
uden ‘aktricer”, altså kvindelige medvirkende. Det ville han dog ikke råde
til at man gjorde oftere. I erkendelse af at der skulle kvindelige skuespillere til hvis publikum skulle trækkes i teatret, skrev Holberg på samme
tid den korte komedie Den forvandlede brudgom, der omvendt var en komedie uden ‘aktører’, altså uden mandlige skuespillere. De to stykker
kunne spilles på én aften.
Holberg skrev Abracadabra i årene omkring 1750 til det nyåbnede teater
på Kongens Nytorv, hvor stykket havde premiere i 1752. Komedien blev
trykt i sjette bind af Den danske skueplads i 1753.
Det er den ældste trykte udgave der ligger til grund for nærværende
udgave.