|135
Epistola CXI.
Til * *
Min Herre takker for de tilskikkede Persiske Breve (Lettres Persannes) som han siger sig med stor Behag at have
læset. Min Herre er derudi eenig med mig. Jeg tilstaaer, at det er et
Mesterstykke: thi jeg finder fast paa hvert Blad Tanker, som ere ugemeene; og,
om de ikke ere alle nye og originale, saa have de dog
Anseelse deraf. Man finder vel, at Autor ofte støder an mod
den almindelige Orthodoxie, saavel udi Theologie som Morale; men, saasom han giver
Anledning til at efterforske adskillige vigtige Ting, som rinde ikke enhver i
Sinde, og bringer for Lyset adskillige skiulte Sandheder; Saa holder jeg for, at
enhver Læser, i Henseende til Skriftets Meriter udi
Almindelighed, bør være lemfældig udi sine Domme, og eftertænke, at adskilligt,
som af vore Forfædre haver været holdet anstødeligt og paradox, nu holdes for axiomata og u-imodsigelige
Sandheder. Jeg for min Part kiedes ved intet meere end ved
triviale og opkaaget Morale, udi
hvilken Stiil det end er satt, og udi hvilken Klædedragt det end forestilles, og
derfore setter langt høyere Priis paa dette Skrift end paa Telemachs Avantures, hvoraf de fleeste giøre saa stort Væsen. Min
Herre |136spørger mig ellers om, hvad jeg dømmer om
de Argumenter, som Autor til de Persiske Breve anfører om Aarsagerne til Jordens Aftagelse i
Henseende til dens Beboere, og hvi Menneskens Tall dagligen formindskes. Mig
synes, at de anførte Argumenter over alt ere gode; men at
Knuden dog derved ikke gandske løses. Autor meener 1) At
saadan Aftagelse kand tilskrives Contagioner, særdeeles den
saa kaldte Sorte Død, der ødelagde alting, indtil Roden af Planter. Men store
Peste have ogsaa regieret udi gamle Dage, da Jorden vrimlede af Indbyggere, og
den Sorte Død grasserede udi det 14de Seculo, da Menneskers Tall allereede forhen var mærkeligen
formindsked: og hvor stor Ødeleggelse end samme Pest foraarsagede, saa var den
dog ikke saa stor, som den der skeede ved Syndfloden, da ikkun en eeneste Familie blev reddet; og dog vrimlede Jorden nogle faa 100
Aar derefter af Indbyggere. 2) Tilskrives saadan Aftagelse Polygamie: men det Argument holder ey heller
gandske Stik. Vel er sandt, at en Følge af Polygamie er Castration, hvorved mange Mennesker giøres ubeqvemme til
Afkoms Forplantelse: Men Polygamie haver ogsaa været i Brug
i gamle Dage, og nu ikke er tilladt uden i Tyrkiet og Orienten; saa at, hvis saadant var Aarsag dertil, maatte de Christne
Lande være frugtbarere; hvilket dog er mod Erfarenhed. Det 3die Argument tages af den Omhyggelighed, de Gamle lode see i at formeere
deres Slavers Tall, saasom bemidlede Folks Velstand fornemmeligen bestod i deres
Slavers Mæng|137de : Men, alle vore Landmænd
have nu omstunder lige saa stor Interesse udi deres vornede
Tieneres og Bønders Multiplication; og dog seer man dem ikke
saaledes at multipliceres, som i gamle Dage. Det 4de Beviis
tages af Ægteskabs Skilsmisse, som over alt fordum var tilladt, men ved
Christelige Love blev forbudet. Ingen kand nægte, at saadant Forbud jo haver
hindret Afkoms Forplantelse; Saasom, naar en faaer en ufrugtbar Hustrue, som han
stedse maa holde sig ved, Ægteskabet bliver stedse ufrugtbart, saa længe som hun
lever; Men saasom de Lande, hvorudi Skilsmisse er tilladt, laborere ligesaavel af Mangel paa Indbyggere, som de, hvorudi
Skilsmisse er forbudet; kand man ikke ansee saadant som nogen Hoved-Aarsag til
Menneskers Aftagelse. Det 5te Argument tages af Præste- og
Munke-Standen, hvorudi saa mange tusinde Mennesker forbindes til ævigvarende
eenlig Stand: Men saadant strækker sig alleene til Roman-Catholske Lande, hvilke man seer dog at være ligesaa Folkrige som de
Protestantiske; Thi et er at giøre Kydskheds Løfte, et
andet er at holde det; hvilket man ikke kand formode af saa mange veltrivende og
feede Munke, som synes at giødes udi Klosterne, alleene for at giøres beqvemme
til Afkoms Forplantelse: Hvorudover Virkningen af dette Forbud og dette Kydskheds Løfte kand eene være denne; at udi de Romerske Lande
fødes fleere u-ægte, og i de Protestantiske fleere ægte
Børn. Det 6te Beviis tages af de mange Colonier, som Europæer have stiftet udi Indien, sær
udi Ame|138rica ; men
derved kand man ikke sige, at noget Land besynderligen er bleven depeuplered uden Spanien. En vigtigere Aarsag kand
tages af det Nederlag, som Spanier have giort paa Americanske Indbyggere, item som Tyrker have giort paa de
erobrede Steder; hvilket dog alleene viser Aarsag til Menneskers Aftagelse udi
Vest-Indien og Tyrkiet. Man seer heraf, at, hvor vigtige
de ovenanførte Argumenter ere, saa kand dog Knuden derved
ikke løses, efterdi man finder det Menneskelige Kiøns Formindskelse udi alle
Jordens Parter, undtagen udi China; hvilket Land uden Tvivl er ligesaa
Folkerigt, som det nogen Tiid haver været, saasom Reyse-Beskrivere vidne, at det
ikke kand bierge fleere Mennesker. Man kunde hertil føye end een Aarsag, nemlig
i Henseende til silde Ægteskab; thi man seer nu omstunder over alt Mands
Personer, i sær dem som ere af Stand, at gaae 30 til 40 Aar og derover, førend
de begive sig udi Ægteskab, efterdi en fornemme Kone holdes for et kostbart Meuble, og et Huus, formedelst Stats og Pragts Tiltagelse
koster dobbelt saa meget at underholde som i gamle Dage, da Fruer med deres
Døttre ginge til Fods udi hiemgiorte Klæder, og man ikke vidste af saa mange Laqueier og Domestiquer at sige. Saasom
nu alle Landets Moder udfordrer større Bekostning til en Families Underholdning, saa drister sig ingen til at træde
udi Ægteskab, førend han haver satt sig i Stand at underholde en Familie efter Moden, det er, førend han er kommen
af Stand til at forplante Verden. Men dette Argument,
hvor|139meget Skin det end haver, kand dog
ikke hæve Vanskeligheden. Thi først kand dette ikke siges om den gemene Almue, i
sær om Bønder, hvilke gifte sig nu omstunder ligesaa tiligen som i gamle Dage,
og dog mærker man Mangel paa Mandskab saa vel udi Landsbyer, som udi Kiøbstæder.
Dernest er ikke troeligt, at fornemme Mands Personer, som have opsat deres
Ægteskabe, til de ere blevne 40 Aar gamle og derover, have anseet unge Piger all
den Tiid som forbudne Livsens Træer alleene, men det er fast ingen Tvivl paa, at
jo mangen Stue-Pige imidlertiid bliver befordret. Man haver derfore stor Møye
med at løse denne Knude, med mindre man vil holde for, at hvad som udi gamle
Historier anføres om Menneskers Mængde, maa henføres til prægtige Fabler. Dette drister sig dog ingen at sige, helst om Jøderne.
Hvorudover jeg fortænker ikke dem som falde paa det Paradox,
som af mange ellers belees, nemlig, at Jorden af Alder er bleven ufrugtbar, og
at den ligesom en Ager, der ideligen slides, taber omsider sin forrige Kraft,
skiønt det sikkerste er at bekiende, at man ingen ret tilforladelig Aarsag
dertil kand give. Jeg forbliver &c.